|
|
Tytuł badania: | Skłonność do samozatrudnienia i determinanty wyboru docelowej formy aktywności zawodowej w świetle wyników badań studentów |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 2003 |
Badacz: | Marek Kunasz |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza determinant wyboru aktywności zawodowej przez studentów. W badaniu wzięli udział studenci studiów stacjonarnych wybrani w procedurze doboru losowego. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety, który wypełniły 604 osoby (35,4% mężczyzn, 64,6% kobiet). Wyniki badania pokazały docelowe formy aktywności zawodowej wśród respondentów. Były to: etat w firmie prywatnej (52,6%), własna firma (25,5%), etat w instytucji/firmie państwowej (22,5%). Wśród determinant wyboru docelowej formy aktywności zawodowej najważniejsze okazały się: wyższe zarobki (16,8%), samorealizacja i satysfakcja z pracy (15,8%), możliwość podnoszenia kwalifikacji (13%), pewność zatrudnienia i płacy (11,1%). Do cech opisujących osobę przedsiębiorczą zaliczono: przebojowość i kreatywność (19,7%), komunikatywność (13,6%), umiejętność przewidywania i kalkulacji ryzyka (13,1%). Wnioski z badania pokazują, czym kierują się kandydaci do pracy podczas szukania zatrudnienia: możliwością kształtowania w sposób elastyczny czasu pracy, poczuciem niezależności, możliwością samorealizacji, osiągnięciem większej satysfakcji w sferach zawodowej i pozazawodowej. |
Autorskie słowa kluczowe: | przedsiębiorczość, skłonność do samozatrudnienia, determinanty aktywności zawodowej |
Author's Keywords: | entrepreneurship, tendency for self-employment, determinants of proffesional activity |
Deskryptory TESE: | postawa, zatrudnienie, student, szkoła wyższa, praca |
TESE descriptors: | attitude, employment, student, higher education, labour |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.