BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Andrzej Szmajke
Abstrakt:

Badanie miało charakter eksperymentalny w schemacie ANOVA: 2 x 2 x 2 x 2. Manipulację międzyosobniczą zastosowano wobec zmiennych: cel działania odbiorcy i płeć osoby bodźcowej. Manipulacja wewnątrzosobnicza dotyczyła zmiennych: styl autoprezentacji i informacja o osiągnięciach szkolnych. W badaniu uczestniczyło 60 nauczycielek szkół podstawowych. Ich zadaniem było sformułowanie opinii na temat czterech uczniów na podstawie informacji otrzymanych w trakcie badania. Respondentki poproszono także o uszeregowanie uczniów od najlepszego do najgorszego. Na podstawie odpowiedzi nauczycielek stwierdzono, że ocena ucznia zależy przede wszystkim od informacji o jego osiągnięciach szkolnych. Dla ogólnej opinii nauczycielek o uczniach ważna była autoprezentacja (operacjonalizowana jako wypełniona skala samoopisu i swobodna autocharakterystyka). Wpływ informacji o osiągnięciach ucznia był jednak silniejszy niż autoprezentacja. Potwierdzono przewidywanie, zgodnie z którym autoprezentacja chełpliwa zrobi na nauczycielkach korzystniejsze wrażenie niż autoprezentacja skromna. Nie potwierdzono całkowicie hipotezy, zgodnie z którą autoprezentacja chełpliwa miała silniej oddziaływać na „decydentki” niż na „obserwatorki”. Zależność taka wystąpiła tylko w przypadku rankingu uczniów, ale nie w przypadku ogólnej oceny. Zauważono ponadto silniejszy wpływ autoprezentacji na opinie wśród nauczycielek poinformowanych o przeciętnych wynikach w nauce uczniów niż w przypadku nauczycielek wiedzących o wysokich uczniowskich osiągnięciach.

Deskryptory TESE: ocenianie, kreatywność, krytycyzm, kryterium oceny, postawa, zachowania społeczne, postępy w nauce, efekt uczenia się, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: marking, creativity, critical sense, evaluation criterion, attitude, social behaviour, study progress, learning outcome, teacher-student relation
Publikacje:
  • Szmajke, A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów. Przegląd Psychologiczny, 1, 123-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"