Tytuł badania: |
Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Andrzej Szmajke |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter eksperymentalny w schemacie ANOVA: 2 x 2 x 2 x 2. Manipulację międzyosobniczą zastosowano wobec zmiennych: cel działania odbiorcy i płeć osoby bodźcowej. Manipulacja wewnątrzosobnicza dotyczyła zmiennych: styl autoprezentacji i informacja o osiągnięciach szkolnych. W badaniu uczestniczyło 60 nauczycielek szkół podstawowych. Ich zadaniem było sformułowanie opinii na temat czterech uczniów na podstawie informacji otrzymanych w trakcie badania. Respondentki poproszono także o uszeregowanie uczniów od najlepszego do najgorszego. Na podstawie odpowiedzi nauczycielek stwierdzono, że ocena ucznia zależy przede wszystkim od informacji o jego osiągnięciach szkolnych. Dla ogólnej opinii nauczycielek o uczniach ważna była autoprezentacja (operacjonalizowana jako wypełniona skala samoopisu i swobodna autocharakterystyka). Wpływ informacji o osiągnięciach ucznia był jednak silniejszy niż autoprezentacja. Potwierdzono przewidywanie, zgodnie z którym autoprezentacja chełpliwa zrobi na nauczycielkach korzystniejsze wrażenie niż autoprezentacja skromna. Nie potwierdzono całkowicie hipotezy, zgodnie z którą autoprezentacja chełpliwa miała silniej oddziaływać na „decydentki” niż na „obserwatorki”. Zależność taka wystąpiła tylko w przypadku rankingu uczniów, ale nie w przypadku ogólnej oceny. Zauważono ponadto silniejszy wpływ autoprezentacji na opinie wśród nauczycielek poinformowanych o przeciętnych wynikach w nauce uczniów niż w przypadku nauczycielek wiedzących o wysokich uczniowskich osiągnięciach. |
Deskryptory TESE: |
ocenianie, kreatywność, krytycyzm, kryterium oceny, postawa, zachowania społeczne, postępy w nauce, efekt uczenia się, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
marking, creativity, critical sense, evaluation criterion, attitude, social behaviour, study progress, learning outcome, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Szmajke, A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów. Przegląd Psychologiczny, 1, 123-139.
|