BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Klimat społeczny instytucji resocjalizujących
Data: 2006 – 2007
Badacz: Sławomir Sobczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następującej hipotezy: Klimat społeczny instytucji resocjalizującej jako jeden z czynników środowiskowych uległ poprawie, w związku z tym może pozytywnie wpływać na proces readaptacji społecznej. Próbę badawczą stanowiło 120 osób (w tym 90 wychowanków oraz 30 wychowawców i nauczycieli). Badaniem objęto cztery ośrodki resocjalizujące: Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Warszawie-Falenicy, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy nr 5 w Józefowie k. Warszawy, Zakład Poprawczy w Mrozach oraz Zakład Poprawczy w Studzieńcu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Klimatu Społecznego (SKS) R. Moosa. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wychowankowie i kadra pedagogiczna oceniają podstawowe wymiary klimatu społecznego na podobnym poziomie (wśród młodzieży odnotowano wyższe wyniki dla relacji interpersonalnych o 2,8%, rozwoju osobistego o 9,1% oraz systemu organizacyjnego o 2,4%). Dodatkowo porównano otrzymany materiał z wynikami badań L. Pytki z 1980 roku. Analiza porównawcza wykazała polepszenie klimatu społecznego w instytucjach resocjalizujących. Zgodnie z danymi otrzymanymi przed 27 laty tylko w przypadku podskali „zaangażowanie” odnotowano zbieżność opinii wychowanków i wychowawców; z kolei największe różnice dotyczyły m.in.: autonomii (150% różnicy), orientacji na problemy osobiste (116,2%), ekspresji (87,5%) czy orientacji praktycznej (50%).

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, wychowanie dziecka, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, postawa, wychowawca
TESE descriptors: children in public care, child rearing, teacher-student relation, interpersonal relations, social behaviour, social competences, attitude, educational childcare staff
Publikacje:
  • Sobczak, S. (2007). Klimat społeczny instytucji resocjalizujących. Pedagogika Społeczna, 3, 133-152.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"