Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy form spędzania czasu wolnego przez uczniów w wieku szkolnym (11-13 lat). Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, o którego wypełnienie poproszono 151 uczniów (w tym 73 dziewczynek i 78 chłopców) z klas czwartych i piątych jednej z poznańskich szkół podstawowych. 139 respondentów mieszkało w Poznaniu, ośmiu pochodziło z małego miasta oraz czterech ze wsi (liczba osób dojeżdżających do szkoły z innej miejscowości wynosiła 12). 125 uczniów mieszkało tylko z rodzicami, jedna osoba mieszkała z opiekunem, 18 – z rodzicami oraz dziadkami, sześciu – z rodzicami oraz wujostwem, a jeden uczeń mieszkał z dziadkami. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowani średnio spędzali dziennie około 2,5 godziny na oglądaniu telewizji. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem 17% uczniów poświęcało oglądaniu nawet więcej niż cztery godziny dziennie. Tylko 2% badanych zadeklarowało rezygnację z oglądania telewizji. Analiza wyników wykazała ponadto, że młodzież najchętniej oglądała filmy, 17% osób preferowało programy muzyczne, jednocześnie taki sam odsetek uczniów lubił bajki. Popularnością cieszyły się także nieanimowane seriale (14%) oraz programy przyrodnicze (13%). Dodatkowo okazało się, że z gier komputerowych korzystało 146 respondentów. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono, że czas spędzany przed komputerem kontrolowany był w 111 rodzinach (75%). Odnotowano również, że średnia ilość czasu spędzanego przez uczniów na graniu wynosiła 3,6 godziny. |