Abstrakt: |
Celem badania było określenie zapotrzebowania na zawody w województwie pomorskim, ustalenie profilu kompetencyjnego w branżach strategicznych dla rynku pracy oraz rozpoznanie zakresu i przyczyn niedostosowania popytu i podaży pracy, a także sformułowanie możliwych sposobów ich eliminacji. Trzecia i ostatnia edycja badania została zrealizowana z wykorzystaniem: analizy danych zastanych – informacji na temat działalności pomorskich instytucji rynku pracy, opracowań dotyczących podaży i popytu pracy, danych z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz systemu Syriusz, ogólnodostępnych danych statystycznych, dokumentów strategicznych z zakresu rynku pracy i rozwoju regionalnego, publikacji odnoszących się do pomorskiego rynku pracy; metod ilościowych – kwestionariuszowych wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) wśród 1200 respondentów; metod jakościowych – indywidualnych wywiadów pogłębionych i zogniskowanych wywiadów grupowych. Badaniem objęto pracodawców branż strategicznych, przedstawicieli powiatowych urzędów pracy, przedstawicieli szkół zawodowych, przedstawicieli szkół wyższych, przedstawicieli instytucji szkoleniowych, przedstawicieli agencji zatrudnienia oraz ekspertów. Materiał badawczy poddano analizie jakościowej i ilościowej, z wykorzystaniem metody PEST, analizy SWOT, foresight oraz panelu ekspertów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w perspektywie krótkookresowej (kilku miesięcy) wśród kluczowych sekcji gospodarki dla pomorskiego rynku pracy znalazły się przetwórstwo przemysłowe, informacja i komunikacja oraz handel. Za kluczowe grupy zawodów uznano przede wszystkim: specjalistów do spraw sprzedaży, programistów aplikacji, księgowych, przedstawicieli handlowych, pracowników pomocy społecznej i pomocy socjalnej, kucharzy, sprzedawców sklepowych, spawaczy i pokrewnych, robotników przygotowujących i wznoszących konstrukcje metalowe, elektryków i pokrewnych. Największe luki kompetencyjne kapitału ludzkiego dotyczyły cech osobowych i postaw społecznych, szczególnie w zakresie uczciwości, pracowitości i samodzielności, a także braku doświadczenia zawodowego. |