Abstrakt: |
Celem badania było określenie zapotrzebowania na zawody w województwie pomorskim, ustalenie profilu kompetencyjnego w branżach strategicznych dla rynku pracy oraz rozpoznanie zakresu i przyczyn niedostosowania popytu i podaży pracy, a także sformułowanie możliwych sposobów ich eliminacji. Pierwsza edycja badania została zrealizowana z wykorzystaniem: analizy danych zastanych – informacji na temat działalności pomorskich instytucji rynku pracy, opracowań dotyczących podaży i popytu pracy, danych z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz systemu Syriusz, ogólnodostępnych danych statystycznych, dokumentów strategicznych z zakresu rynku pracy i rozwoju regionalnego, publikacji odnoszących się do pomorskiego rynku pracy; metod ilościowych – kwestionariuszowych wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI), kwestionariuszowych wywiadów internetowych wspomaganych komputerowo (CAWI) wśród odpowiednio 1338 i 103 respondentów; metod jakościowych – indywidualnych wywiadów pogłębionych i zogniskowanych wywiadów grupowych. Badaniem jakościowym objęto agencje zatrudnienia, powiatowe urzędy pracy, szkoły zawodowe, przedsiębiorców, instytucje rynku pracy i instytucje edukacyjne. Materiał badawczy poddano analizie jakościowej i ilościowej, z wykorzystaniem metody PEST, analizy SWOT, foresight oraz panelu ekspertów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wśród branż gospodarki, które miały największy potencjał rozwojowy, znalazły się następujące: działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, informacja i komunikacja, budownictwo, przetwórstwo przemysłowe, działalność finansowa i ubezpieczeniowa, pozostała działalność usługowa. Analiza profilu kompetencyjnego branż strategicznych i zawodów kluczowych ujawniła, że płeć kandydatów w większości przypadków była czynnikiem bez znaczenia; poszukiwano pracowników w wieku 26-45 lat; wśród cech osobowych poszukiwano pracowitości, uczciwości, samodzielności i odpowiedzialności; wśród kompetencji ogólnych ceniono najczęściej kulturę osobistą i umiejętność uczenia się; w zakresie kwalifikacji zawodowych najważniejsze okazały się wykształcenie, doświadczenie, zdolności i umiejętności specjalistyczne. Za zawody kluczowe uznano: doradców finansowych i inwestycyjnych, oficerów pokładowych, pilotów żeglugi i pokrewnych, techników fizjoterapii i masażystów, księgowych, pracowników obsługi biurowej, kasjerów bankowych i pokrewnych, pracowników centrów obsługi telefonicznej, sprzedawców sklepowych, kasjerów i sprzedawców biletów, pracowników domowej opieki osobistej, hydraulików i monterów instalacji sanitarnych, robotników budowlanych robót wykończeniowych i pokrewnych gdzie indziej nieskalowanych, stolarzy meblowych i pokrewnych, masarzy, robotników w przetwórstwie ryb i pokrewnych. Kluczową luką kompetencyjną okazał się brak doświadczenia zawodowego kandydatów do pracy. |