BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza dźwiękowej realizacji mowy w antropomotorycznej perspektywie opisu
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Olga Przybyla
Abstrakt:

Badanie miało charakter ilościowo-jakościowy i zostało przeprowadzone w celu analizy dźwiękowej mowy w antropomotorycznej perspektywie opisu dziecka w wieku przedszkolnym. Próbę badawczą stanowiło 18 dzieci uczęszczających do przedszkola w Orzeszu (w tym 13 w wieku pięciu lat oraz pięcioro w wieku czterech lat). Zgodnie z wstępnym przesiewowym badaniem logopedycznym okazało się, że 52,53% badanych wyróżniał prawidłowy rozwój mowy, natomiast wady wymowy występowały u 47,37%. W eksperymencie wykorzystano zadania opracowane w oparciu o Próbę sylabową oceny niepłynności mówienia Z.M. Kurkowskiego (w tym: powtarzanie zdań w zabawie, nazywanie obrazków, budowanie opowiadania składającego się z czteroelementowej historyjki). W badaniu ocenie poddano stan rozwoju semantyki zachowań ruchowych w zakresie motoryki dużej, motoryki małej oraz poziom funkcjonowania koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zweryfikowano także wyniki badania motoryki wybranych narządów artykulacji (warg i języka) w kontekście analizy praksji kinestetycznej oralnej. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że dzieci, które uzyskały pozytywne wyniki w próbach motorycznych, reprezentowały wyższy poziom realizacji dźwiękowej mowy. Potwierdzono w ten sposób istnienie ścisłej zależności pomiędzy poziomem dźwiękowej realizacji mowy a stanem dojrzałości motorycznej.

Autorskie słowa kluczowe: dźwiękowa realizacja mowy, zaburzenia dźwiękowej realizacji mowy u dzieci, antropomotoryka, duża i mała motoryka, praksja kinestetyczna oralna
Author's Keywords: sound realization of speech, the disorder of the sound realization of the speech at children, anthropomotor activity, large and small motor activity, kinesthetic-oral praxis
Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, dziecko, rozwój dziecka, rozwój motoryczny
TESE descriptors: communicative competences, oral skills, child, child development, motor development
Publikacje:
  • Przybyla, O. (2013). Analiza dźwiękowej realizacji mowy w antropomotorycznej perspektywie opisu. Forum Logopedyczne, 21, 63-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"