BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza efektywności kształcenia muzycznego studentów na kierunkach: "nauczanie początkowe" i "wychowanie przedszkolne" w wyższych szkołach pedagogicznych i na uniwersytetach
Projekt badawczy:
  • Model kształcenia nauczycieli muzyki i plastyki
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Andrzej Cebulak, Adam Czyżowski, Jerzy Dyląg, Romualda Ławrowska, Andrzej Wilk
Abstrakt:

Celem badania była analiza efektywności kształcenia muzycznego studentów na kierunkach nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne w wyższych szkołach pedagogicznych i na uniwersytetach. Badanie przeprowadzono w dobranych celowo ośrodkach spośród 15 prowadzących kierunki nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne: WSP w Bydgoszczy, Krakowie, Kielcach, na UŚ w Cieszynie, na UMK w Toruniu; objęto nim 212 studentów (na 336 wówczas tam studiujących) III-V roku studiów dziennych, finalizujących program wychowania muzycznego. Zastosowano pomiar dydaktyczno-psychologiczny, arkusze odpowiedzi sprawdzianów osiągnięć muzycznych, nagrania magnetofonowe; ankietę-kwestionariusz; analizę dokumentacji; wywiad; Test Inteligencji Muzycznej H. Winga. Wyniki dotyczące efektywności kształcenia: efektywność dydaktyczna była zadowalająca – opanowano 50-68% programu nauczania; gra na instrumentach szkolnych była opanowana na dobrym poziomie, niski był poziom umiejętności gry na instrumentach klawiszowych i strunowych; efektywność dydaktyczna w zakresie opanowania literatury muzycznej była zadowalająca, zwłaszcza w zakresie programu klasy trzeciej; wiedza i poziom umiejętności metodycznych były niskie – 24,8-53,3%; poziom podstawowych zdolności muzycznych studentów kierunku nauczanie początkowe wynosił 62-71%. Wyniki dotyczące czynników warunkujących efektywność kształcenia: sprawdziany przydatności muzycznej stosowano na sześciu uczelniach; plany i programy dla przedmiotów muzycznych były znacznie zróżnicowane; praktyki były prowadzone we wszystkich uczelniach; w badanych 10 uczelniach studiowało 1200 studentów, zajęcia muzyczne prowadziło 57 nauczycieli akademickich; rozwiązania stosowane w WSP w Bydgoszczy, Krakowie, Kielcach i UŚ w Cieszynie skutkowały wysokimi wynikami efektywności kształcenia – 87,2-100%. Na podstawie wyników badania sformułowano postulaty i propozycje optymalizacji procesu kształcenia studentów dotyczące: skuteczniejszych sposobów selekcji i doboru kandydatów, określenia minimum czasu przeznaczonego na obligatoryjne przedmioty muzyczne, uwzględnienia potencjału zdolności i umiejętności muzycznych, awansu naukowego kadry odpowiedzialnej za kształcenie studentów.

Deskryptory TESE: muzyka, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nauczycieli, szkoła wyższa, uniwersytet, student, program nauczania, efekt uczenia się, model kształcenia nauczycieli, kompetencje
TESE descriptors: music, vocational education and training, teacher education, higher education, universty, student, curriculum, learning outcome, teacher education model, competence
Publikacje:
  • Wilk, A. (1999). Analiza efektywności kształcenia muzycznego studentów na kierunkach: „nauczanie początkowe” i „wychowanie przedszkolne” w wyższych szkołach pedagogicznych. W: J. Kurcz (red.), Kształcenie nauczycieli muzyki. Stan obecny i perspektywy (s. 24-29). Kraków: AM.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"