Abstrakt: |
Celem badania była analiza celów i form kształcenia muzycznego w systemie wyższego szkolnictwa muzycznego, m.in. motywacji wyboru i kontynuacji studiów, zadowolenia ze studiów, planów na przyszłość z uwzględnieniem pracy pedagogicznej. Badaniem ankietowym objęto studentów II-IV roku wydziałów wychowania muzycznego z ośmiu akademii muzycznych. Wśród motywów decydujących o wyborze studiów badani wskazywali najczęściej: chęć podjęcia pracy pedagogicznej z dziećmi – 32,9%; chęć kontynuacji edukacji muzycznej w szkole wyższej – 27,7%; wszechstronność kierunku – 25,8%; nieudany egzamin na inny wydział akademii muzycznej – 18,7%. Z wyboru kierunku studiów zdecydowanie zadowolonych było 82,5%, raczej zadowolonych 26,4%. Wśród przyszłych miejsc pracy najczęściej wskazywano: pracę w szkole muzycznej – 23,8%, pracę z chórem, zespołem instrumentalnym – 23,8%, pracę z dziećmi – 17,4%, pracę artystyczną – 16,1%, pracę w szkole ogólnokształcącej – 13,5%. |