BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza celów i form kształcenia nauczycieli muzyki w systemie wyższych szkół pedagogicznych i uniwersytetów
Projekt badawczy:
  • Model kształcenia nauczycieli muzyki i plastyki
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 1996 – czerwiec 1997
Badacz: Andrzej Białkowski, Waldemar Goral, Renata Gozdecka, Edyta Mazurkiewicz, Maria Przychodzińska, Zbigniew Siarkowski
Abstrakt:

Celem badania była analiza celów i form kształcenia nauczycieli muzyki w systemie wyższych szkół pedagogicznych i uniwersytetów, m.in.
psychospołeczna charakterystyka studentów kierunku wychowanie muzyczne, analiza ocen i opinii wyrażanych przez studentów o programie i profilu studiów, poziomie kształcenia w zakresie wybranych dziedzin oraz zmianach, które powinny być dokonane dla podniesienia efektywności kształcenia. Badanie przeprowadzono w 10 ośrodkach akademickich: UMCS, UŁ, UŚ w Cieszynie, WSP w Częstochowie, Kielcach, Olsztynie, Rzeszowie, Bydgoszczy, Słupsku, Zielonej Górze. Objęto nim 314 studentów, w tym 101 po szkole muzycznej drugiego stopnia, 119 po szkole muzycznej pierwszego stopnia, 56 po ognisku muzycznym, 35 z innym wykształceniem muzycznym. Zastosowano sondaż diagnostyczny zrealizowany za pomocą kwestionariusza ankiety, analizę dokumentów. Stwierdzono, że zdecydowana większość studentów wyrażała pozytywny stosunek do studiów. Odsetek osób o nastawieniu negatywnym nie przekraczał 12%. Wśród osób o stosunku negatywnym wyraźnie dominowali studenci po liceum muzycznym. O podjęciu studiów decydowały głównie: chęć zdobycia wyższego wykształcenia, zainteresowania muzyczne, rozpoczęta wcześniej edukacja muzyczna, chęć podwyższenia własnych kwalifikacji muzycznych. W przyszłości pracę w szkole podstawowej lub średniej zamierzało podjąć 35,67% badanych (dominowały kobiety), 26% chciało wykorzystywać w przyszłej pracy umiejętności muzyczne, ale nie planowało być nauczycielami. Zamierzenia zawodowe absolwentów szkół drugiego stopnia wiązały się z pracą nauczyciela w szkole muzycznej. Ocena programu i przygotowania zawodowego była na ogół pozytywna. Wśród przedmiotów, którym poświęcano za mało czasu, wymieniano głównie improwizację, akompaniament do piosenek, metodykę wychowania muzycznego, informatykę i języki obce. Przeciwna opinia dotyczyła filozofii, logiki, socjologii, pedagogiki, chóru. W ocenach wyraźnie wyróżniała się grupa absolwentów szkół muzycznych drugiego stopnia. Wysunięto postulat potrzeby zmiany programu dla tej grupy studentów. Na podstawie wyników badania sformułowano postulaty dotyczące pożądanych zmian na kierunku wychowanie muzyczne.

Deskryptory TESE: muzyka, kształcenie nauczycieli, szkoła wyższa, program nauczania, studia wyższe, zawód nauczyciela, nauczyciel przedmiotu, model kształcenia nauczycieli, treści kształcenia, uniwersytet
TESE descriptors: music, teacher education, higher education, curriculum, higher education course, teaching profession, specialist teacher, teacher education model, content of learning, universty
Publikacje:
  • Białkowski, A. i Przychodzińska, M. (1999). Analiza celów i form kształcenia nauczycieli muzyki w systemie wyższych szkół pedagogicznych i uniwersytetów. W: J. Kurcz (red.), Kształcenie nauczycieli muzyki. Stan obecny i perspektywy (s. 10-23). Kraków: AM.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"