Tytuł badania: |
Akceptacja i tolerancja uczniów z problemami w komunikowaniu się w środowisku szkoły podstawowej |
Data: |
2004 |
Badacz: |
Iwona Cudak, Agnieszka Matyja |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy zależności wieku uczniów od ich sposobu postrzegania rówieśników z zaburzeniami mowy. O wypełnienie ankiety poproszono 164 osoby, które uczęszczały do klas czwartych (62 uczniów), piątych (49 uczniów) oraz szóstych (53 osoby). Respondenci uczyli się w klasach masowych i integracyjnych. W ankiecie znalazły się m.in. następujące pytania: Czy masz problem ze zrozumieniem mowy niektórych kolegów z klasy? Czy często wypowiadasz się na różne tematy? Czy ktoś zwracał Ci uwagę, że mówisz niewyraźnie? Czy Twoim zdaniem mówisz prawidłowo? Czy koledzy wyśmiewają się z tego, jak mówisz? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 94% ankietowanych potrafiło wskazać kolegów mających problem z wymową. Okazało się również, że wada wymowy nie była czynnikiem izolującym ucznia od rówieśników (89% osób zaprzeczyło, by ktoś zwracał im uwagę na niewyraźny sposób mówienia; 94% przecząco odpowiedziało na pytanie o wyśmiewanie się z powodu ewentualnych wad wymowy). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że problemy ze zrozumieniem kolegów miało 42% respondentów. Zdaniem 6% uczniów mówią oni poprawnie, a 16% przyznało się, że inni mają problemy ze zrozumieniem ich sposobu mówienia. |
Deskryptory TESE: |
umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, rozwój dziecka, kompetencje społeczne, atmosfera w klasie, uczeń, szkoła podstawowa, postawa, zachowania, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
communicative competences, oral skills, child development, social competences, classroom climate, pupil, primary school, attitude, behaviour, social behaviour |
Publikacje: |
- Matyja, A. i Cudak, I. (2009). Akceptacja i tolerancja uczniów z problemami w komunikowaniu się w środowisku szkoły podstawowej. Forum Logopedyczne, 16, 29-30.
|