BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O możliwościach wspierania terapii logopedycznej na poziomie edukacji elementarnej
Data: [2006]
Badacz: Danuta Pluta-Wojciechowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu rozwoju językowego dzieci, które uczęszczały do przedszkola i szkoły na etapie kształcenia zintegrowanego. Próbę badawczą stanowiło: 19 uczniów klasy trzeciej, 25 uczniów klasy zerowej oraz 25 dzieci w wieku 3-4 lat. Łącznie w projekcie badawczym wzięły udział 62 osoby. W wyniku przeprowadzonego badania logopedycznego stwierdzono, że u 77,4% dzieci wystąpiły różnorodne pod względem natężenia i rodzaju zaburzenia w rozwoju mowy (w tym najliczniejsza okazała się grupa uczniów z klasy zerowej). Ponadto wykazano, że największa liczba zaburzeń to wady wymowy, które zaobserwowano u 40 dzieci (64% badanej próby). Analiza uzyskanego materiału ujawniła również, że zaburzenia artykulacji występowały w każdej badanej grupie (tj. przedszkolaków, uczniów klasy zerowej, a także klasy trzeciej). Zwrócono jednak uwagę, że wykazane nieprawidłowości nie miały charakteru rozwojowego. Ponadto wśród zaburzeń rozwoju mowy odnotowano również: bardzo ubogi słownik, błędy w posługiwaniu się prawidłowymi strukturami gramatycznymi, niepłynności mówienia, przyspieszone tempo mówienia, znaczne uproszczenia grup spółgłoskowych. Za przyczyny występujących zaburzeń uznano przede wszystkim: wady zgryzu, skrócone wędzidełko języka, obniżoną sprawność narządów mowy oraz słabą stymulację środowiska domowego, a także niedosłuch. Dodatkowo okazało się, że wśród dzieci wymagających pomocy logopedycznej jedynie dziewięć osób uczęszczało na terapię.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, uczeń, logopedia, terapia, umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia
TESE descriptors: primary school, basic education, pupil, speech therapy, therapy, communicative competences, oral skills
Publikacje:
  • Pluta-Wojciechowska, D. (2008). O możliwościach wspierania terapii logopedycznej na poziomie edukacji elementarnej. Forum Logopedyczne, 14, 12-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"