| Tytuł badania: |
Kultura organizacyjna w szkole i jej związek z dyspozycjami twórczymi nauczycieli |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2007] |
| Badacz: |
Diana Malinowska |
| Abstrakt: |
Sformułowano dwie hipotezy badawcze: H1: Oczekuje się, że typ kultury organizacyjnej będzie wykazywał istotne korelacje z samoopisem dyspozycji twórczych mierzonych za pomocą kwestionariuszy: Styl Twórczego Zachowania i Kreatywność w miejscu pracy. H2: Oczekuje się, że typ kultury organizacyjnej będzie wykazywał związki predykcyjne z samoopisem dyspozycji twórczych mierzonych kwestionariuszem Styl Twórczego Zachowania i Kreatywność w miejscu pracy. W badaniu wzięło udział 64 nauczycieli czterech krakowskich liceów w czterech próbach badawczych; średni wiek respondentów: 38 lat. Na podstawie wyników badania potwierdzono obie hipotezy wstępne. Zaobserwowano związki predykcyjne i korelacje między typami kultury organizacyjnej a samoopisem dyspozycji twórczych. Okazało się, że kultura typu Klan jest istotnym pozytywnym korelatem i predyktorem czynnika Siła ego. Do właściwości tej kultury należały takie elementy jak: spójność, wysoki stopień uczestnictwa, duże poczucie wspólnoty; czynniki takie wspierają identyfikację i aprobatę własnego Ja, charakteryzujące osoby o silnym ego. Potwierdzono negatywną korelację kultury typu Hierarchia z oceną dyspozycji mierzoną kwestionariuszem Kreatywność w miejscu pracy i z Wewnętrzną sterownością. Kultura typu Rynek negatywnie korelowała z czynnikiem Silne ego – charakterystyczne cechy tej kultury nie wspierały podejmowania zachowań kreatywnych. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
psychologia twórczości, kultura organizacyjna w szkole, twórczość nauczycieli, stymulowanie twórczości |
| Author's Keywords: |
psychology of creativity, organizational culture of school, teachers creativity, creativity stimulation |
| Deskryptory TESE: |
kreatywność, atmosfera w klasie, nauczyciel, nauczanie, jakość nauczania, relacja nauczyciel – uczeń |
| TESE descriptors: |
creativity, classroom climate, teacher, teaching, teaching quality, teacher-student relation |
| Publikacje: |
- Malinowska, D. (2008). Kultura organizacyjna w szkole i jej związek z dyspozycjami twórczymi nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 2, 39-45.
|