BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kultura organizacyjna w szkole i jej związek z dyspozycjami twórczymi nauczycieli
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Diana Malinowska
Abstrakt:

Sformułowano dwie hipotezy badawcze: H1: Oczekuje się, że typ kultury organizacyjnej będzie wykazywał istotne korelacje z samoopisem dyspozycji twórczych mierzonych za pomocą kwestionariuszy: Styl Twórczego Zachowania i Kreatywność w miejscu pracy. H2: Oczekuje się, że typ kultury organizacyjnej będzie wykazywał związki predykcyjne z samoopisem dyspozycji twórczych mierzonych kwestionariuszem Styl Twórczego Zachowania i Kreatywność w miejscu pracy. W badaniu wzięło udział 64 nauczycieli czterech krakowskich liceów w czterech próbach badawczych; średni wiek respondentów: 38 lat. Na podstawie wyników badania potwierdzono obie hipotezy wstępne. Zaobserwowano związki predykcyjne i korelacje między typami kultury organizacyjnej a samoopisem dyspozycji twórczych. Okazało się, że kultura typu Klan jest istotnym pozytywnym korelatem i predyktorem czynnika Siła ego. Do właściwości tej kultury należały takie elementy jak: spójność, wysoki stopień uczestnictwa, duże poczucie wspólnoty; czynniki takie wspierają identyfikację i aprobatę własnego Ja, charakteryzujące osoby o silnym ego. Potwierdzono negatywną korelację kultury typu Hierarchia z oceną dyspozycji mierzoną kwestionariuszem Kreatywność w miejscu pracy i z Wewnętrzną sterownością. Kultura typu Rynek negatywnie korelowała z czynnikiem Silne ego – charakterystyczne cechy tej kultury nie wspierały podejmowania zachowań kreatywnych.

Autorskie słowa kluczowe: psychologia twórczości, kultura organizacyjna w szkole, twórczość nauczycieli, stymulowanie twórczości
Author's Keywords: psychology of creativity, organizational culture of school, teachers creativity, creativity stimulation
Deskryptory TESE: kreatywność, atmosfera w klasie, nauczyciel, nauczanie, jakość nauczania, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: creativity, classroom climate, teacher, teaching, teaching quality, teacher-student relation
Publikacje:
  • Malinowska, D. (2008). Kultura organizacyjna w szkole i jej związek z dyspozycjami twórczymi nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 2, 39-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"