BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 2003 – 2005
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie są zmiany w poziomie wybranych kompetencji poznawczych i społecznych dziecka w młodszym wieku szkolnym? Jaki jest zakres, tempo i dynamika zmian w zakresie poziomu wybranych kompetencji poznawczych i społecznych dziecka? Jakie zmiany w poziomie samooceny (poczucia) wybranych kompetencji poznawczych i społecznych obserwowane są na przestrzeni trzech lat w czwartej fazie życia dziecka? W badaniu posłużono się następującymi kwestionariuszami: Testem Kółek (poziom myślenia syntetyczno-twórczego), testem Cate Franck (wyobraźnia twórcza), testem TCT-DP Urbana i Jellena (uzdolnienia twórcze), testem DMI-2KM (poziom myślenia krytyczno-analitycznego); poziom kompetencji społecznych określono za pomocą Kwestionariusza zachowania się dziecka w przedszkolu i w szkole, a poczucie kompetencji wyrażające się w samoocenie globalnej – za pomocą Behavioral and Academic Self-Esteem. Badaniem objęto 134 dzieci z pięciu klas szkół podstawowych w Białymstoku. Po czterech etapach badania do analizy włączono dane 127 uczniów, w tym 59 dziewcząt i 68 chłopców. Najbardziej dynamiczne zmiany stwierdzono w zakresie wyobraźni twórczej (wzrost wyników); największy spadek wyników dotyczył samoocen szczegółowych. Okazało się ponadto, że dzieci z początkowym niskim poziomem kompetencji w toku kształcenia znacznie poprawiły swoje wyniki, natomiast dzieci o wysokim wyjściowym poziomie kompetencji albo zachowywały poziom wyjściowy, albo go obniżały. Można zatem sądzić, że szkoła najbardziej sprzyja uczniom, u których zdiagnozowano na początku pierwszej klasy niski poziom kompetencji.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna, rozwój, poznawcze i społeczne kompetencje, różnice indywidualne
Author's Keywords: early primary education, development
Deskryptory TESE: szkoła, postawa wobec szkoły, kompetencje, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje społeczne
TESE descriptors: school, attitude towards school, competence, child development, cognitive development, social competences
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Rozwojowa, 2, 85-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"