Tytuł badania: |
Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Anna Bautsz-Sontag |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja hipotezy o wpływie rozumienia emocji na kształtowanie kompetencji interpersonalnych jednostki. Zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego, przeprowadzonego wśród dzieci z klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 34 w Chorzowie. W grupie eksperymentalnej znalazło się 18 dzieci z jednej z klas pierwszych, w grupie kontrolnej zaś 20 dzieci z innej klasy pierwszej z tej samej szkoły. Oddziaływanie eksperymentalne polegało na przeprowadzeniu 20 warsztatów w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych. Do badań diagnostycznych zastosowano pytanie otwarte dotyczące rozumienia emocji oraz Test Świadomości Interpersonalnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że praca nad pogłębianiem rozumienia emocji przełożyła się na zwiększenie się kompetencji interpersonalnych dzieci, czego wskaźnikiem była poprawa relacji w grupie oraz pogłębienie rozumienia emocji współczucia – współodczuwania. Dowodziły tego między innymi istotne statystycznie różnice średnich wyników uzyskanych przez dzieci z grupy eksperymentalnej w preteście i postteście. |
Deskryptory TESE: |
relacje interpersonalne, postawa, szkoła podstawowa, atmosfera w klasie, dziecko, terapia |
TESE descriptors: |
interpersonal relations, attitude, primary school, classroom climate, child, therapy |
Publikacje: |
- Bautsz-Sontag, A. (2011). Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych. Chowanna, 1(36), 245-260.
|