Tytuł badania: |
Rozumienie dyrektyw przez dzieci przedszkolne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2003 – czerwiec 2003 |
Badacz: |
Ewa Czaplewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jakim wieku dzieci zaczynają rozumieć dyrektywy pośrednie? W jakich warunkach sytuacyjnych czy społecznych interpretują wypowiedzi jako prośby, a w jakich jako pytania o możliwości? Kiedy zaczynają rozumieć intencje zawarte w określeniach rozpoczynających się od słów: „ciekawe”, „bardzo bym się ucieszył, gdybyś” itp.? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę quasi-eksperymentu. W badaniu wzięło udział 68 dzieci (42 chłopców i 26 dziewczynek) w wieku od 3;6 do 6;5 roku. Wszyscy respondenci mieszkali w Gdańsku lub okolicach oraz uczęszczali do przedszkola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dyrektywy pośrednie wyrażane jako pytania o możliwość wykonania czynności, dyrektywy pośrednie wyrażające prośbę o zaspokojenie potrzeby oraz dyrektywy wyrażane poprzez podanie informacji o stanie psychofizycznym dzieci zaczynają rozumieć około piątego roku życia.
|
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, rozumienie, dziecko, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się |
TESE descriptors: |
language skills, comprehension, child, child development, pre-primary education, social competences, communicative competences |
Publikacje: |
- Czaplewska, E. (2005). Rozumienie dyrektyw przez dzieci przedszkolne. Psychologia Rozwojowa, 3, 101-110.
|