BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie dyrektyw przez dzieci przedszkolne
Instytucja:
Data: kwiecień 2003 – czerwiec 2003
Badacz: Ewa Czaplewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jakim wieku dzieci zaczynają rozumieć dyrektywy pośrednie? W jakich warunkach sytuacyjnych czy społecznych interpretują wypowiedzi jako prośby, a w jakich jako pytania o możliwości? Kiedy zaczynają rozumieć intencje zawarte w określeniach rozpoczynających się od słów: „ciekawe”, „bardzo bym się ucieszył, gdybyś” itp.? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę quasi-eksperymentu. W badaniu wzięło udział 68 dzieci (42 chłopców i 26 dziewczynek) w wieku od 3;6 do 6;5 roku. Wszyscy respondenci mieszkali w Gdańsku lub okolicach oraz uczęszczali do przedszkola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dyrektywy pośrednie wyrażane jako pytania o możliwość wykonania czynności, dyrektywy pośrednie wyrażające prośbę o zaspokojenie potrzeby oraz dyrektywy wyrażane poprzez podanie informacji o stanie psychofizycznym dzieci zaczynają rozumieć około piątego roku życia.
 

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, rozumienie, dziecko, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: language skills, comprehension, child, child development, pre-primary education, social competences, communicative competences
Publikacje:
  • Czaplewska, E. (2005). Rozumienie dyrektyw przez dzieci przedszkolne. Psychologia Rozwojowa, 3, 101-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"