Tytuł badania: |
Rozumienie dwuznaczności przez dzieci pięcioletnie w kontekście rozwoju wiedzy o umyśle |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Anna Szczypczyk |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące hipotezy badawcze: 1. Zadania mierzące różne obszary dwuznaczności będą z sobą skorelowane, co potwierdzałoby, że prezentują wspólny obszar kompetencji. 2. Większość dzieci pięcioletnich nie będzie miała trudności z testami fałszywych przekonań; większego zróżnicowania wyników oczekuje się w rozwiązywaniu zadań mierzących rozumienie dwuznaczności. Badaniem objęto 41 dzieci pięcioletnich z dwóch krakowskich przedszkoli, w tym 19 chłopców i 22 dziewczynki. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano klasyczne testy fałszywych przekonań oraz cztery zadania na rozumienie dwuznaczności (w tym: świadomość dwuznaczności, dwuznaczność sytuacyjna, dwuznaczność językowa oraz dwuznaczność komunikacyjna). 60% dzieci poprawnie rozwiązało zadania dotyczące dwuznaczności językowej, 30% poprawnie odpowiedziało w zadaniach na dwuznaczność komunikacyjną, a tylko 10% rozwiązało zadania dotyczące dwuznaczności sytuacyjnej. 95% badanych przedszkolaków rozumiało fałszywe przekonania pierwszego stopnia w obu zadaniach (potrafiło podać przyczyny, gdzie bohater poszuka przedmiotu). 60% dzieci wykazało się rozumieniem przekonań drugiego stopnia w jednym teście niespodziewanej zmiany, a 41% rozumiało przekonania drugiego stopnia w obu testach niespodziewanej zmiany. Nie potwierdzono istnienia korelacji między rozwiązaniami zadań poszczególnych rodzajów. Zaobserwowano korelację pomiędzy poprawną odpowiedzią w zadaniu zwodniczego pudełka a odpowiedzią w zadaniu dwuznaczności sytuacyjnej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
teoria umysłu, rozwój poznawczy, dwuznaczność |
Author's Keywords: |
theory of mind, cognitive development, ambiguity |
Deskryptory TESE: |
rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, czytanie, ćwiczenie, rozwój poznawczy |
TESE descriptors: |
comprehension, reasoning, child development, reading, exercise, cognitive development |
Publikacje: |
- Szczypczyk, A. (2009). Rozumienie dwuznaczności przez dzieci pięcioletnie w kontekście rozwoju wiedzy o umyśle. Psychologia Rozwojowa, 2, 83-93.
|