BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie dwuznaczności przez dzieci pięcioletnie w kontekście rozwoju wiedzy o umyśle
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Anna Szczypczyk
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące hipotezy badawcze: 1. Zadania mierzące różne obszary dwuznaczności będą z sobą skorelowane, co potwierdzałoby, że prezentują wspólny obszar kompetencji. 2. Większość dzieci pięcioletnich nie będzie miała trudności z testami fałszywych przekonań; większego zróżnicowania wyników oczekuje się w rozwiązywaniu zadań mierzących rozumienie dwuznaczności. Badaniem objęto 41 dzieci pięcioletnich z dwóch krakowskich przedszkoli, w tym 19 chłopców i 22 dziewczynki. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano klasyczne testy fałszywych przekonań oraz cztery zadania na rozumienie dwuznaczności (w tym: świadomość dwuznaczności, dwuznaczność sytuacyjna, dwuznaczność językowa oraz dwuznaczność komunikacyjna). 60% dzieci poprawnie rozwiązało zadania dotyczące dwuznaczności językowej, 30% poprawnie odpowiedziało w zadaniach na dwuznaczność komunikacyjną, a tylko 10% rozwiązało zadania dotyczące dwuznaczności sytuacyjnej. 95% badanych przedszkolaków rozumiało fałszywe przekonania pierwszego stopnia w obu zadaniach (potrafiło podać przyczyny, gdzie bohater poszuka przedmiotu). 60% dzieci wykazało się rozumieniem przekonań drugiego stopnia w jednym teście niespodziewanej zmiany, a 41% rozumiało przekonania drugiego stopnia w obu testach niespodziewanej zmiany. Nie potwierdzono istnienia korelacji między rozwiązaniami zadań poszczególnych rodzajów. Zaobserwowano korelację pomiędzy poprawną odpowiedzią w zadaniu zwodniczego pudełka a odpowiedzią w zadaniu dwuznaczności sytuacyjnej.

Autorskie słowa kluczowe: teoria umysłu, rozwój poznawczy, dwuznaczność
Author's Keywords: theory of mind, cognitive development, ambiguity
Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, czytanie, ćwiczenie, rozwój poznawczy
TESE descriptors: comprehension, reasoning, child development, reading, exercise, cognitive development
Publikacje:
  • Szczypczyk, A. (2009). Rozumienie dwuznaczności przez dzieci pięcioletnie w kontekście rozwoju wiedzy o umyśle. Psychologia Rozwojowa, 2, 83-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"