Tytuł badania: |
„Elastyczny umysł" w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej |
Data: |
listopad 2010 – styczeń 2011 |
Badacz: |
Magdalena Christ |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wiedzy studentek kierunków nauczycielskich na temat diagnozy i możliwości rozwoju poszczególnych inteligencji (zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera) u uczniów i u samych siebie. Przebadano również poziom poszczególnych inteligencji u uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej. Badaniem objęto 62 studentki pierwszego roku pedagogiki na dziennych studiach drugiego stopnia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (specjalność nauczycielska) oraz dziewięciu uczniów klasy pierwszej w jednej z katowickich szkół podstawowych. W pierwszym przypadku zastosowano skalę profilu inteligencji Wachlarz możliwości (Kopik, Zatorska, 2010) składającą się z 48 stwierdzeń odnoszących się do 8 obszarów zdolności wyróżnionych przez H. Gardnera. W drugim przypadku przeprowadzono obserwacje ośmiu zajęć diagnostycznych mających na celu określenie profili wielorakich inteligencji uczniów. Scenariusze zajęć zaczerpnięto z programu Jak odkrywać i wspierać zdolności dziecka (Czaja-Chudyba, 2009). Wyniki pomiarów pozwoliły stwierdzić, że studentki prezentowały zgodnie z własną samooceną niski i przeciętny poziom poszczególnych inteligencji, najwyżej oceniając swoje zdolności w zakresie inteligencji przyrodniczej i interpersonalnej. Duża grupa badanych zadeklarowała z kolei niski poziom zdolności matematyczno-logicznych i muzycznych. Uczniowie zdobyli wysokie wyniki w zakresie zdolności wizualno-przestrzennych, językowych i przyrodniczych. Zachowanie uczniów podczas zajęć charakteryzowało się chętnym włączaniem się do rozmów, częstym zadawaniem pytań i bogatym zasobem słownictwa. Uczniowie chętnie wykonywali również prace plastyczne i przeprowadzali eksperymenty przyrodnicze, najmniejsze zainteresowanie i umiejętności prezentując w zakresie inteligencji interpersonalnej i intrapersonalnej. Porównanie wyników uzyskanych przez uczniów i umiejętności przyszłych nauczycielek wykazało, że miały one szanse w pełni wykorzystać wysoki poziom inteligencji przyrodniczej oraz interpersonalnej (poprzez pomoc w rozwoju tych umiejętności u uczniów). |
Author's Keywords: |
theory of multiple intelligences by Howard Gardner, directional abilities |
Deskryptory TESE: |
student, uczeń, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, psychologia, inteligencja |
TESE descriptors: |
student, pupil, basic education, generalist teacher, psychology, intelligence |
Publikacje: |
- Christ, M. (2012). "Elastyczny umysł" w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Chowanna, 2(39), 67-80.
|