BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Elastyczny umysł" w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej
Data: listopad 2010 – styczeń 2011
Badacz: Magdalena Christ
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wiedzy studentek kierunków nauczycielskich na temat diagnozy i możliwości rozwoju poszczególnych inteligencji (zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera) u uczniów i u samych siebie. Przebadano również poziom poszczególnych inteligencji u uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej. Badaniem objęto 62 studentki pierwszego roku pedagogiki na dziennych studiach drugiego stopnia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (specjalność nauczycielska) oraz dziewięciu uczniów klasy pierwszej w jednej z katowickich szkół podstawowych. W pierwszym przypadku zastosowano skalę profilu inteligencji Wachlarz możliwości (Kopik, Zatorska, 2010) składającą się z 48 stwierdzeń odnoszących się do 8 obszarów zdolności wyróżnionych przez H. Gardnera. W drugim przypadku przeprowadzono obserwacje ośmiu zajęć diagnostycznych mających na celu określenie profili wielorakich inteligencji uczniów. Scenariusze zajęć zaczerpnięto z programu Jak odkrywać i wspierać zdolności dziecka (Czaja-Chudyba, 2009). Wyniki pomiarów pozwoliły stwierdzić, że studentki prezentowały zgodnie z własną samooceną niski i przeciętny poziom poszczególnych inteligencji, najwyżej oceniając swoje zdolności w zakresie inteligencji przyrodniczej i interpersonalnej. Duża grupa badanych zadeklarowała z kolei niski poziom zdolności matematyczno-logicznych i muzycznych. Uczniowie zdobyli wysokie wyniki w zakresie zdolności wizualno-przestrzennych, językowych i przyrodniczych. Zachowanie uczniów podczas zajęć charakteryzowało się chętnym włączaniem się do rozmów, częstym zadawaniem pytań i bogatym zasobem słownictwa. Uczniowie chętnie wykonywali również prace plastyczne i przeprowadzali eksperymenty przyrodnicze, najmniejsze zainteresowanie i umiejętności prezentując w zakresie inteligencji interpersonalnej i intrapersonalnej. Porównanie wyników uzyskanych przez uczniów i umiejętności przyszłych nauczycielek wykazało, że miały one szanse w pełni wykorzystać wysoki poziom inteligencji przyrodniczej oraz interpersonalnej (poprzez pomoc w rozwoju tych umiejętności u uczniów).

Author's Keywords: theory of multiple intelligences by Howard Gardner, directional abilities
Deskryptory TESE: student, uczeń, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, psychologia, inteligencja
TESE descriptors: student, pupil, basic education, generalist teacher, psychology, intelligence
Publikacje:
  • Christ, M. (2012). "Elastyczny umysł" w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Chowanna, 2(39), 67-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"