Tytuł badania: |
Poczucie bezpieczeństwa a agresywność uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym |
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Adam Mikrut |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja założenia o ujemnym związku korelacyjnym między poziomem poczucia bezpieczeństwa a agresywnością uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Do zebrania materiału empirycznego posłużono się kwestionariuszem Poczucie Bezpieczeństwa Z. Uchnasta oraz kwestionariuszem do badania agresywności Nastroje i humory A.H. Bussa i A. Durkee zaadaptowanego do polskich warunków przez M. Choynowskiego. Próbę stanowiło 90 uczniów (w tym 58 chłopców oraz 32 dziewczęta) uczęszczających do drugich klas jednej z krakowskich zasadniczych szkół zawodowych specjalnych dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondentów cechował nieco niższy od przeciętnego oraz przeciętny poziom agresywności ogólnej i jej poszczególnych odmian. Jednocześnie badanych charakteryzował również przeciętny poziom poczucia bezpieczeństwa. Zgromadzony materiał pozwolił potwierdzić występowanie istotnego związku poczucia bezpieczeństwa oraz agresywności wśród uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Okazało się, że globalne poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie stabilności istotnie obniżało poziom zachowań agresywnych (co odnotowano przede wszystkim w grupie chłopców). |
Deskryptory TESE: |
osoby niepełnosprawne, upośledzenie, wychowanie dziecka, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, zachowania, zachowania społeczne, uczeń |
TESE descriptors: |
people with disabilities, disability, child rearing, interpersonal relations, parent-child relation, behaviour, social behaviour, pupil |
Publikacje: |
- Mikrut, A. (2004). Poczucie bezpieczeństwa a agresywność uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Szkoła Specjalna, 4, 273-285.
|