BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie bezpieczeństwa a agresywność uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym
Data: [2002]
Badacz: Adam Mikrut
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja założenia o ujemnym związku korelacyjnym między poziomem poczucia bezpieczeństwa a agresywnością uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Do zebrania materiału empirycznego posłużono się kwestionariuszem Poczucie Bezpieczeństwa Z. Uchnasta oraz kwestionariuszem do badania agresywności Nastroje i humory A.H. Bussa i A. Durkee zaadaptowanego do polskich warunków przez M. Choynowskiego. Próbę stanowiło 90 uczniów (w tym 58 chłopców oraz 32 dziewczęta) uczęszczających do drugich klas jednej z krakowskich zasadniczych szkół zawodowych specjalnych dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondentów cechował nieco niższy od przeciętnego oraz przeciętny poziom agresywności ogólnej i jej poszczególnych odmian. Jednocześnie badanych charakteryzował również przeciętny poziom poczucia bezpieczeństwa. Zgromadzony materiał pozwolił potwierdzić występowanie istotnego związku poczucia bezpieczeństwa oraz agresywności wśród uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Okazało się, że globalne poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie stabilności istotnie obniżało poziom zachowań agresywnych (co odnotowano przede wszystkim w grupie chłopców).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, wychowanie dziecka, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, zachowania, zachowania społeczne, uczeń
TESE descriptors: people with disabilities, disability, child rearing, interpersonal relations, parent-child relation, behaviour, social behaviour, pupil
Publikacje:
  • Mikrut, A. (2004). Poczucie bezpieczeństwa a agresywność uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Szkoła Specjalna, 4, 273-285.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"