Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie informacji o kadrze nauczającej w szkołach średnich. Badania przeprowadzono w 60 wytypowanych liceach ogólnokształcących i technikach zawodowych na terenie 10 województw. Wpłynęło 30 ankiet od nauczycieli wychowania technicznego uczących w liceach ogólnokształcących (14 kobiet i 16 mężczyzn) o stażu pracy od roku do 32 lat, z tego 18 osób miało staż krótszy niż 14 lat. 28 osób było absolwentami wyższych uczelni (15 miało ukończone studia kierunkowe, przygotowujące do nauczania wychowania technicznego i pracy-techniki w LO, pozostali mieli różne specjalności), jedna osoba była absolwentem studium nauczycielskiego na kierunku praca-technika, jedna miała średnie wykształcenie pedagogiczno-techniczne z zakresu obróbki skrawaniem. Z 30 osób 6 nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o trudności związane z realizacją programu technicznego, 4 odpowiedziały, że nie miały takich trudności, 20 badanych przyznało, że miało trudności z realizacją programu (z czego 15 w klasie trzeciej). Na pytanie o posiadanie pracowni technicznej i jej wyposażenie dwie osoby nie udzieliły odpowiedzi. Pracowni nie było w 5 szkołach; z istniejących tylko jedna trzecia była wyposażona zadowalająco, a zaledwie dwie dobrze. 10 osób w ciągu ostatnich 2 lat nie kupiło żadnych nowych środków do pracowni. 20 nauczycieli nie współpracowało z wojewódzkimi pracowniami dydaktyczno-technicznymi, 8 korzystało z ich pomocy w zakupie środków dydaktycznych, a 2 z instruktażu pracowników; korzystano także z organizowanych przez nie kursów i konferencji. W pytaniu o czytelnictwo jako najczęściej dostępne w bibliotekach szkolnych i pracowniach czasopisma badani wskazywali: „Wychowanie Techniczne w Szkole” (29 wskazań), „Młody Technik” (26), „Horyzonty Techniki” (20). Z uczniami uzdolnionymi technicznie pracowało 16 nauczycieli (przygotowanie do Olimpiady Wiedzy Technicznej); cztery osoby prowadziły koło zainteresowań, 14 nie pracowało z uczniami zdolnymi. Przez ostatnie dwa lata 10 osób nie brało udziału w żadnej formie doskonalenia; pozostałe głównie uczestniczyły w konferencjach przedmiotowo-metodycznych. 18 osób nie potrafiło wymienić tytułu żadnej przydatnej dydaktycznie książki z zakresu nauczania zajęć praktyczno-technicznych i pracy-techniki. Tylko 2 nauczycieli prowadziło praktyki uczniowskie. 13 osób uznało, że nie może się pochwalić osiągnięciami w pracy z młodzieżą; osiągnięciami pozostałych był głównie udział ich uczniów w OWT. |