BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyjmowanie perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym: wzajemne zależności u dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Stępień-Nycz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 120 dzieci w wieku od 3;6 roku do 5;6 roku. Do zebrania materiału wykorzystano Test Elastycznego Wyboru (w obszarze poznawczym) oraz Test Wiedzy o Emocjach (w obszarze afektywnym), a w obszarze społecznym – klasyczne testy fałszywych przekonań. Założono wstępnie, że umiejętność przyjmowania perspektywy w poszczególnych obszarach pojawia się w 5. roku życia i rozwija dalej w okresie przedszkolny; w 5. roku życia występuje największe zróżnicowanie interindywidualne w zakresie poziomu zdolności przyjmowania perspektywy. Przyjęto także hipotezę, według której umiejętność przyjmowania perspektywy będzie pojawiać się w różnych obszarach w tym samym czasie. Założono ponadto istnienie pozytywnego związku między umiejętnością przyjmowania perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dzieci, które ukończyły cztery lata, zaczynały radzić sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających przyjmowania perspektywy. Zaobserwowano jednak zróżnicowane wzajemne zależności między przyjmowaniem perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym, zmieniające się w okresie przedszkolnym.

Autorskie słowa kluczowe: elastyczność poznawcza, teoria umysłu, zdolność przyjmowania perspektywy
Author's Keywords: cognitive flexibility, theory of mind, perspective-taking ability
Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje, socjalizacja
TESE descriptors: child, child development, cognitive development, competence, socialisation
Publikacje:
  • Stępień-Nycz, M. (2011). Przyjmowanie perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym: wzajemne zależności u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 4, 57-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"