Tytuł badania: |
Przyjmowanie perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym: wzajemne zależności u dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Małgorzata Stępień-Nycz |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 120 dzieci w wieku od 3;6 roku do 5;6 roku. Do zebrania materiału wykorzystano Test Elastycznego Wyboru (w obszarze poznawczym) oraz Test Wiedzy o Emocjach (w obszarze afektywnym), a w obszarze społecznym – klasyczne testy fałszywych przekonań. Założono wstępnie, że umiejętność przyjmowania perspektywy w poszczególnych obszarach pojawia się w 5. roku życia i rozwija dalej w okresie przedszkolny; w 5. roku życia występuje największe zróżnicowanie interindywidualne w zakresie poziomu zdolności przyjmowania perspektywy. Przyjęto także hipotezę, według której umiejętność przyjmowania perspektywy będzie pojawiać się w różnych obszarach w tym samym czasie. Założono ponadto istnienie pozytywnego związku między umiejętnością przyjmowania perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dzieci, które ukończyły cztery lata, zaczynały radzić sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających przyjmowania perspektywy. Zaobserwowano jednak zróżnicowane wzajemne zależności między przyjmowaniem perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym, zmieniające się w okresie przedszkolnym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
elastyczność poznawcza, teoria umysłu, zdolność przyjmowania perspektywy |
Author's Keywords: |
cognitive flexibility, theory of mind, perspective-taking ability |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje, socjalizacja |
TESE descriptors: |
child, child development, cognitive development, competence, socialisation |
Publikacje: |
- Stępień-Nycz, M. (2011). Przyjmowanie perspektywy w obszarze poznawczym, społecznym i afektywnym: wzajemne zależności u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 4, 57-72.
|