BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kreatywność najlepszych gimnazjalistów
Data: luty 2002 – maj 2002
Badacz: Dorota Turska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom myślenia twórczego najlepszych uczniów gimnazjum? Jakie jest subiektywne znaczenie cech ułatwiających „dywergencyjne poszukiwania” w samoopisie najlepszych uczniów? Do zebrania materiału wykorzystano Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP Urbana i Jellena w polskiej adaptacji A. Matczak, A. Jaworowskiej i J. Stańczak oraz Inwentarz Samowiedzy (IS) Wiechnik i Drwala. Badaniem objęto 153 gimnazjalistów (średnia wieku wyniosła 15,4 roku) zakwalifikowanych zgodnie z przyjętymi kryteriami jako najlepszych i najbardziej skutecznych uczniów (grupa zasadnicza – Gr Z); 139 uczniów tworzyło grupę kontrolną (Gr K). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że doskonałe funkcjonowanie w obszarze zadań kontrolowanych przez szkołę nie pomaga w realizacji wymagań pozostających poza kontrolą tej instytucji. Na podstawie zebranego materiału zaobserwowano, że pojęcie „twórczy” wiązane było przez respondentów przede wszystkim z nieprzydatnością, a nawet szkodliwością. Okazało się również, że zachowania twórcze były aprobowane jedynie w wypadku ich współwystępowania z wysoką inteligencją.

Deskryptory TESE: kreatywność, uzdolniony, inteligencja, uczeń, gimnazjum
TESE descriptors: creativity, gifted, intelligence, pupil, lower secondary
Publikacje:
  • Turska, D. (2004). Kreatywność najlepszych gimnazjalistów. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 43-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"