Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy i dotyczyło e-oceniania egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym. Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: czy punktacja przewidziana dla każdego z zadań egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym jest optymalna, czyli czy nie jest zbyt długa lub zbyt krótka? Do analizy wykorzystano 522 prace wybrane z powiatów, w których wynik był najbardziej zbliżony do średniej krajowej (powiaty: puławski, ropczycko-sędziszowski, myślenicki, Kraków, Nowy Sącz, Biała Podlaska). W ramach analizy sprawdzono cechy rozkładów przyznanych punktów za poszczególne zadania, następnie określono progi w punktacji poszczególnych zadań za pomocą modelu Rascha, na koniec zaś przeprowadzono analizę obciążenia (stronniczości) uzyskanych rezultatów, badając interakcję między surowością oceniania egzaminatorów a poziomami trudności zadań. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że skale punktowania poszczególnych zadań nie funkcjonowały właściwie – niemal dla wszystkich zadań występowały kategorie punktowe przyznawane zbyt rzadko. W żadnym przypadku nie stwierdzono też, żeby wyższa liczba punktów za odpowiednie zadanie odpowiadała wyższemu przeciętnemu poziomowi umiejętności. Analiza przeprowadzona na całej populacji prac (43 tys.) potwierdziła powyższe wnioski. |