BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza skal punktowania zadań – matura z matematyki 2007
Data: [2010]
Badacz: Dorota Węziak-Białowolska
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy i dotyczyło e-oceniania egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym. Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: czy punktacja przewidziana dla każdego z zadań egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym jest optymalna, czyli czy nie jest zbyt długa lub zbyt krótka? Do analizy wykorzystano 522 prace wybrane z powiatów, w których wynik był najbardziej zbliżony do średniej krajowej (powiaty: puławski, ropczycko-sędziszowski, myślenicki, Kraków, Nowy Sącz, Biała Podlaska). W ramach analizy sprawdzono cechy rozkładów przyznanych punktów za poszczególne zadania, następnie określono progi w punktacji poszczególnych zadań za pomocą modelu Rascha, na koniec zaś przeprowadzono analizę obciążenia (stronniczości) uzyskanych rezultatów, badając interakcję między surowością oceniania egzaminatorów a poziomami trudności zadań. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że skale punktowania poszczególnych zadań nie funkcjonowały właściwie – niemal dla wszystkich zadań występowały kategorie punktowe przyznawane zbyt rzadko. W żadnym przypadku nie stwierdzono też, żeby wyższa liczba punktów za odpowiednie zadanie odpowiadała wyższemu przeciętnemu poziomowi umiejętności. Analiza przeprowadzona na całej populacji prac (43 tys.) potwierdziła powyższe wnioski.

Deskryptory TESE: ocenianie, ocena uczących się, matematyka, szkoła średnia, egzamin
TESE descriptors: marking, evaluation of students, mathematics, secondary school, examination
Publikacje:
  • Węziak-Białowolska, D. (2010). Analiza skal punktowania zadań – matura z matematyki 2007. Edukacja, 1, 103-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"