BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola gier dydaktycznych w nauczaniu przyrody w klasie VIII szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: wrzesień 1988 – maj 1989
Badacz: Barbara Orzechowska
Abstrakt:

Celem badań było: empiryczne sprawdzenie skuteczności metody gier dydaktycznych i jej przydatności w nauczaniu dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; wyjaśnienie roli tej metody w podnoszeniu poziomu wiedzy, kształceniu procesów pamięci, spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, aktywności uczniów; określenie efektywności lekcji z zastosowaniem metody gier dydaktycznych w porównaniu z lekcjami prowadzonymi metodami tradycyjnymi. Eksperyment przeprowadzono w dwóch klasach ósmych Szkoły Specjalnej nr 46 w Krakowie na lekcjach przyrody, dział: człowiek i zachowanie zdrowia. Zastosowano metodę grup równoległych. Badania eksperymentalne podzielono na trzy etapy: wstępne badania diagnostyczne (sprawdzenie wiadomości uczniów, zbadanie dokładności i szybkości spostrzegania oraz poziomu analizy i syntezy wzrokowej, analiza dokumentacji uczniów), wprowadzenie do nauczania gier dydaktycznych i prowadzenie obserwacji oraz dokumentacji zachowania uczniów na lekcjach, końcowe badania diagnostyczne. Wstępnymi i końcowymi badaniami diagnostycznymi objęto 28 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Wyniki badań potwierdziły hipotezę mówiącą, że urozmaicenie toku lekcji powoduje wzrost zainteresowania przedmiotem, przejawiający się twórczym stosunkiem uczniów do nauki, a w konsekwencji wpływa na poprawę wyników nauczania. Zastosowanie gier dydaktycznych podniosło skuteczność nauczania, wyższy był przyrost wiedzy i umiejętności niż przy zastosowaniu metod tradycyjnych. Potwierdzono także hipotezę mówiącą, że pobudzenie na lekcjach sfery emocjonalnej za pomocą gier dydaktycznych polepsza jakość percepcji, zapewniającej szybsze i dokładniejsze spostrzeganie oraz lepszą analizę i syntezę wzrokową.

Deskryptory TESE: szkoła specjalna, metoda nauczania, niepełnosprawność intelektualna, efekt uczenia się, upośledzenie, metoda aktywizująca, gra dydaktyczna
TESE descriptors: special school, teaching method, intellectual disability, learning outcome, disability, activity method, educational game
Publikacje:
  • Orzechowska, B. (1992). Rola gier dydaktycznych w nauczaniu przyrody w klasie VIII szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 111-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"