BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Status kulturowy dziecka wiejskiego a rozumienie tekstu pisanego (z badań nad funkcjonowaniem szkół rejonu uprzemysłowionego)
Data: 1998
Badacz: Jan Papież
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło zagadnienie rozumienia tekstu przez uczniów w wybranych środowiskach wiejskich. Analizie poddano także zależność pomiędzy poziomem rozumienia tekstu pisanego a poziomem kompetencji szkolnych i sprawnością umysłową respondentów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano test cichego czytania, test słownikowy J. Konopnickiego i M. Ziemby oraz test rozwoju umysłowego J.C. Ravena. Badaniem objęto teren gimny Bielsk (byłe województwo płockie), a testy wykonało łącznie 365 uczniów klas IV-VIII. W badaniu wzięło udział także 443 „głów rodzin”, z którymi przeprowadzono wywiady za pomocą kwestionariusza Karta Rodziny. W wyniku zrealizowanego projektu badawczego stwierdzono, że indywidualne sprawności umysłowe uczniów były na dość dobrym poziomie. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wskaźnik wykonalności testu wyniósł 64,8%, a większość badanych osiągnęła wynik powyżej średniego poziomu. Na podstawie zebranych odpowiedzi wykazano również, że średni wynik wykonalności testu słownikowego wyniósł 20,3%, natomiast w teście rozumienia tekstu – 11,1%. Dodatkowo odnotowano, że najlepsze wyniki uczniowie uzyskali w teście J.C. Ravena (w drugim stopniu selekcyjnym znalazło się 72,6% respondentów).

Deskryptory TESE: obszar wiejski, uczeń, efekt uczenia się, postępy w nauce, rozumienie, umiejętność czytania
TESE descriptors: rural area, pupil, learning outcome, study progress, comprehension,
Publikacje:
  • Papież, J. (2002). Status kulturowy dziecka wiejskiego a rozumienie tekstu pisanego (z badań nad funkcjonowaniem szkół rejonu uprzemysłowionego). Ruch Pedagogiczny, 3-4, 53-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"