Abstrakt: |
Badanie, przeprowadzone przez studentów czwartego roku edukacji techniczno-informatycznej Uniwersytetu Opolskiego, wykorzystywało metodologię sondażu diagnostycznego. Techniką badawczą była ankieta, a narzędziem kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział dziewięć szkół z różnego etapu edukacyjnego (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne). Łącznie przebadano 135 osób. Respondentami byli nauczyciele dyplomowani (37,8% badanych), mianowani (30,4%), kontraktowi (20,7%), stażyści (11,1%). Wyniki badania potwierdziły, że 91,1% nauczycieli realizuje się w wykonywanej pracy zawodowej. Trzech na czterech ankietowanych, stając przed możliwością wyboru zawodu, jeszcze raz chciałoby pracować jako nauczyciel. 78,5% badanych potwierdziło, że praca nauczyciela jest niezwykle stresująca (głównie wskazywały na to kobiety). Co piąty nauczyciel stwierdził, że wykonywana przez niego praca jest bardzo trudna. Ponad 71% nauczycieli odpowiedziało ponadto, że płaca w stosunku do wykonywanej pracy jest zbyt niska. 79,3% nauczycielskich odpowiedzi na temat czasu pracy wskazało na optymalny czas poświęcony na kształcenie. Średnio co drugi pytany był świadomy negatywnych konsekwencji wykonywanego przez siebie zawodu (50,4%). Do najczęściej wymienianych problemów zdrowotnych zaliczano: choroby górnych dróg oddechowych (gardła, krtani), stres, bezgłos, utratę słuchu związaną ze zbyt dużym hałasem, częste infekcje, bóle głowy, nerwice. Biorąc pod uwagę odpowiedzi nauczycieli dotyczących jakości kształcenia w polskiej szkole, można stwierdzić, że 66,7% nauczycieli wskazało na średni poziom kształcenia ze względu chociażby na nikłe przygotowanie uczniów do potrzeb rynku pracy (16,3%). |