BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samorozwój studenta jako proces i efekt kształcenia
Instytucja:
Data: 2004 – 2005
Badacz: Żanetta Kaczmarek
Abstrakt:

Autorka artykułu omawia wybrane badania dotyczące samorozwoju studentów. W latach 2004-2005 przeprowadzono badania za pomocą sondażu diagnostycznego na próbie 208 studentów pedagogiki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałbrzychu. Okazało się, że blisko 40% respondentów miało pozytywne skojarzenia ze szkołą, do czego przyczynili się w głównej mierze szkolni koledzy. Jedynie co dziesiąta osoba wskazywała nauczyciela jako źródło dobrych przeżyć szkolnych. W 43% badanych szkoła nie budziła żadnych konkretnych skojarzeń. 17% miało zdecydowanie negatywne doświadczenia związane ze szkołą. Respondenci skarżyli się, że komunikaty kierowane do nich przez nauczycieli ograniczały ich poznawczą aktywność. 89% studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej zwróciło uwagę, że w szkole preferowane są zachowania grzeczne i podporządkowane. W latach 2005 i 2009 badanie przeprowadzono wśród studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu; pytano ich o aktywność samorozwojową w procesie studiowania. Padały m.in. następujące odpowiedzi: Trudno powiedzieć, czy uczelnia wyższa, którą skończyłem, przyczyniła się do rozwoju mojej aktywność własnej...; Nigdy nie odczuliśmy sytuacji, by wykładowcy byli autentycznie zainteresowani tym, co umiemy... może poza nielicznymi wyjątkami. Autorka artykułu przeprowadziła własne badania w latach 2008-2011 wśród studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu. Wzięło w nich udział 100 studentów. 87% odpowiedziało, że nikt nigdy nie uczył ich technik efektywnego uczenia się.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, samodzielne uczenie się, samokształcenie, student, postawa, nauczanie
TESE descriptors: learning outcome, independent learning, self-instruction, student, attitude, teaching
Publikacje:
  • Kaczmarek, Ż. (2011). Samorozwój studenta jako proces i efekt kształcenia. Neodidagmata, 31/32, 87-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"