Abstrakt: |
Autorka artykułu omawia wybrane badania dotyczące samorozwoju studentów. W latach 2004-2005 przeprowadzono badania za pomocą sondażu diagnostycznego na próbie 208 studentów pedagogiki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałbrzychu. Okazało się, że blisko 40% respondentów miało pozytywne skojarzenia ze szkołą, do czego przyczynili się w głównej mierze szkolni koledzy. Jedynie co dziesiąta osoba wskazywała nauczyciela jako źródło dobrych przeżyć szkolnych. W 43% badanych szkoła nie budziła żadnych konkretnych skojarzeń. 17% miało zdecydowanie negatywne doświadczenia związane ze szkołą. Respondenci skarżyli się, że komunikaty kierowane do nich przez nauczycieli ograniczały ich poznawczą aktywność. 89% studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej zwróciło uwagę, że w szkole preferowane są zachowania grzeczne i podporządkowane. W latach 2005 i 2009 badanie przeprowadzono wśród studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu; pytano ich o aktywność samorozwojową w procesie studiowania. Padały m.in. następujące odpowiedzi: Trudno powiedzieć, czy uczelnia wyższa, którą skończyłem, przyczyniła się do rozwoju mojej aktywność własnej...; Nigdy nie odczuliśmy sytuacji, by wykładowcy byli autentycznie zainteresowani tym, co umiemy... może poza nielicznymi wyjątkami. Autorka artykułu przeprowadziła własne badania w latach 2008-2011 wśród studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu. Wzięło w nich udział 100 studentów. 87% odpowiedziało, że nikt nigdy nie uczył ich technik efektywnego uczenia się. |