Tytuł badania: |
Wahania poziomu elementarnej umiejętności czytania dzieci u progu szkoły pod wpływem przerwy wakacyjnej |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2005 – wrzesień 2005 |
Badacz: |
Jolanta Hirsch, Gabriela Kapica, Małgorzata Piech, Anna Watral, Agnieszka Wybraniec |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wahania poziomu umiejętności czytania pojawiającego się u dzieci podczas okresu wakacyjnego. Badaniem objęto 268 dzieci sześcioletnich uczęszczających do przedszkoli lub do oddziałów przedszkolnych w placówkach szkolnych, zlokalizowanych w środowisku wielkomiejskim oraz małomiasteczkowym na terenie województwa opolskiego. Wśród badanych znalazły się 133 dziewczynki i 135 chłopców. Pomiarów umiejętności czytania dokonano dwukrotnie – w czerwcu 2005 roku oraz we wrześniu tego samego roku. Mierzono poziom poprawności czytania, sposoby rozpoznawania wyrazów oraz tempo czytania za pomocą krótkich ćwiczeń polegających na odczytaniu 30 wyrazów z kartoników, rozpoznawaniu 10 wybranych wyrazów oraz odczytywaniu wyrazów w ciągu jednej minuty. Z kolei rozumienie czytanego tekstu mierzono poprzez dopasowywanie podpisów do pięciu obrazków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wakacje wywierały niekorzystny wpływ na proces opanowania poszczególnych umiejętności składowych czytania, a tym samym na ogólny poziom umiejętności czytania. Nie potwierdzono natomiast zależności między umiejętnością czytania a płcią badanych, co podważało przekonanie o szybszym i bardziej efektywnym opanowaniu czytania przez dziewczynki. Nie udało się również w pełni udokumentować tezy o korzystnym wpływie poziomu wykształcenia matek na umiejętność czytania dzieci. |
Deskryptory TESE: |
czytanie, umiejętność czytania, płeć, rodzice, wakacje |
TESE descriptors: |
reading, , gender, parents, holidays |
Publikacje: |
- Kapica, G. (2009). Wahania poziomu elementarnej umiejętności czytania dzieci u progu szkoły pod wpływem przerwy wakacyjnej. Edukacja, 2, 50-64.
|