BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wahania poziomu elementarnej umiejętności czytania dzieci u progu szkoły pod wpływem przerwy wakacyjnej
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: czerwiec 2005 – wrzesień 2005
Badacz: Jolanta Hirsch, Gabriela Kapica, Małgorzata Piech, Anna Watral, Agnieszka Wybraniec
Abstrakt:

Celem badania było określenie wahania poziomu umiejętności czytania pojawiającego się u dzieci podczas okresu wakacyjnego. Badaniem objęto 268 dzieci sześcioletnich uczęszczających do przedszkoli lub do oddziałów przedszkolnych w placówkach szkolnych, zlokalizowanych w środowisku wielkomiejskim oraz małomiasteczkowym na terenie województwa opolskiego. Wśród badanych znalazły się 133 dziewczynki i 135 chłopców. Pomiarów umiejętności czytania dokonano dwukrotnie – w czerwcu 2005 roku oraz we wrześniu tego samego roku. Mierzono poziom poprawności czytania, sposoby rozpoznawania wyrazów oraz tempo czytania za pomocą krótkich ćwiczeń polegających na odczytaniu 30 wyrazów z kartoników, rozpoznawaniu 10 wybranych wyrazów oraz odczytywaniu wyrazów w ciągu jednej minuty. Z kolei rozumienie czytanego tekstu mierzono poprzez dopasowywanie podpisów do pięciu obrazków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wakacje wywierały niekorzystny wpływ na proces opanowania poszczególnych umiejętności składowych czytania, a tym samym na ogólny poziom umiejętności czytania. Nie potwierdzono natomiast zależności między umiejętnością czytania a płcią badanych, co podważało przekonanie o szybszym i bardziej efektywnym opanowaniu czytania przez dziewczynki. Nie udało się również w pełni udokumentować tezy o korzystnym wpływie poziomu wykształcenia matek na umiejętność czytania dzieci.

Deskryptory TESE: czytanie, umiejętność czytania, płeć, rodzice, wakacje
TESE descriptors: reading, , gender, parents, holidays
Publikacje:
  • Kapica, G. (2009). Wahania poziomu elementarnej umiejętności czytania dzieci u progu szkoły pod wpływem przerwy wakacyjnej. Edukacja, 2, 50-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"