Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy i w jakim stopniu nauczyciele znają ofertę prasową skierowaną do dzieci i młodzieży i jakie opinie na jej temat formułują. Próbę badawczą stanowiło 100 nauczycieli, którzy byli słuchaczami studiów podyplomowych na kierunkach: filologia polska i bibliotekoznawstwo, prowadzonych w Akademii Świętokrzyskiej (jednocześnie wszyscy respondenci posiadali wyższe wykształcenie magisterskie); 58 osób pracowało w szkole podstawowej, 26 – w gimnazjum, 14 – w szkole ponadgimnazjalnej, dwie – w domu dziecka. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Wśród czasopism adresowanych do dzieci i młodzieży respondenci najczęściej wymieniali takie tytuły jak: Victor Gimnazjalista (38 wskazań), Dziewczyna (34), Świerszczyk (30), Bravo Girl (26), Bravo (22), Victor Junior (18), Miś (18), Filipinka (16), Płomyczek (15), Popcorn (13) oraz Płomyk (12). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się również, że zdaniem ankietowanych pedagogów do najbardziej wartościowych i godnych polecenia należały czasopisma: Victor Gimnazjalista (30), Cogito (18), Komputer Świat (14), Victor Junior (12), Świerszczyk (dziewięć wskazań), czasopisma katolickie (osiem) oraz Płomyczek (siedem). Badani wymieniali także gazety i czasopisma skierowane przede wszystkim do dorosłych czytelników – m.in. Politykę, Wprost, Gazetę Wyborczą czy Focus. Nauczyciele ani razu nie wskazali niektórych bardzo popularnych wśród dzieci i młodzieży tytułów prasowych, takich jak: Twist, Jestem, Bravo Sport, 13. Magazyn Szczęśliwej Nastolatki, Kaczor Donald, Barbie czy Machina. Na podstawie udzielonych wypowiedzi ustalono również, że 59 osób pozytywnie oceniło nie tylko ofertę prasową dla młodzieży, lecz także wywierany przez nią wpływ; 10 osób cechował ambiwalentny stosunek do czasopism skierowanych do uczniów, 20 nie wyraziło żadnego zdania na ten temat, natomiast co dziewiąty ankietowany ocenił jednoznacznie negatywnie młodzieżową prasę oraz efekty jej oddziaływania. |