BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kultura popularna nowym obszarem działania pedagogicznego. Implikacje dla akademickiego kształcenia nauczycieli
Data: maj 2004
Badacz: Justyna Dobrołowicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy i w jakim stopniu nauczyciele znają ofertę prasową skierowaną do dzieci i młodzieży i jakie opinie na jej temat formułują. Próbę badawczą stanowiło 100 nauczycieli, którzy byli słuchaczami studiów podyplomowych na kierunkach: filologia polska i bibliotekoznawstwo, prowadzonych w Akademii Świętokrzyskiej (jednocześnie wszyscy respondenci posiadali wyższe wykształcenie magisterskie); 58 osób pracowało w szkole podstawowej, 26 – w gimnazjum, 14 – w szkole ponadgimnazjalnej, dwie – w domu dziecka. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Wśród czasopism adresowanych do dzieci i młodzieży respondenci najczęściej wymieniali takie tytuły jak: Victor Gimnazjalista (38 wskazań), Dziewczyna (34), Świerszczyk (30), Bravo Girl (26), Bravo (22), Victor Junior (18), Miś (18), Filipinka (16), Płomyczek (15), Popcorn (13) oraz Płomyk (12). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się również, że zdaniem ankietowanych pedagogów do najbardziej wartościowych i godnych polecenia należały czasopisma: Victor Gimnazjalista (30), Cogito (18), Komputer Świat (14), Victor Junior (12), Świerszczyk (dziewięć wskazań), czasopisma katolickie (osiem) oraz Płomyczek (siedem). Badani wymieniali także gazety i czasopisma skierowane przede wszystkim do dorosłych czytelników – m.in. Politykę, Wprost, Gazetę Wyborczą czy Focus. Nauczyciele ani razu nie wskazali niektórych bardzo popularnych wśród dzieci i młodzieży tytułów prasowych, takich jak: Twist, Jestem, Bravo Sport, 13. Magazyn Szczęśliwej Nastolatki, Kaczor Donald, Barbie czy Machina. Na podstawie udzielonych wypowiedzi ustalono również, że 59 osób pozytywnie oceniło nie tylko ofertę prasową dla młodzieży, lecz także wywierany przez nią wpływ; 10 osób cechował ambiwalentny stosunek do czasopism skierowanych do uczniów, 20 nie wyraziło żadnego zdania na ten temat, natomiast co dziewiąty ankietowany ocenił jednoznacznie negatywnie młodzieżową prasę oraz efekty jej oddziaływania.

Deskryptory TESE: kultura, nauczyciel, czytanie, czasopismo, młodzież, nauczanie, postawa
TESE descriptors: culture, teacher, reading, periodical, youth, teaching, attitude
Publikacje:
  • Dobrołowicz, J. (2006). Kultura popularna nowym obszarem działania pedagogicznego. Implikacje dla akademickiego kształcenia nauczycieli. Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej, 16, 151-163.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"