BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Temperamentalne aspekty nieśmiałości u nastolatków
Data: [2001]
Badacz: Agnieszka Kulik, Leszek Szewczyk
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło pytanie: jakie cechy temperamentalne mogą być predyktorem nieśmiałości u nastolatków? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem dla Uczniów B. Harwas-Napierały w wersji opracowanej przez A. Kulik oraz Kwestionariuszem Temperamentu EAS A. Bussa i R. Plomina, o których wypełnienie poproszono 204 uczniów klas ósmych. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 171 osób; na ich podstawie wyróżniono trzy grupy: 1) osób nieśmiałych (N = 18); 2) osób „przeciętnych” (N = 121); 3) osób nie-nieśmiałych (N = 32). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nieśmiałe nastolatki uzyskały wysokie natężenie wyników w skali niezadowolenia i strachu, przeciętne w skali złości, aktywności oraz obniżone w skali towarzyskości. Okazało się również, że największa zależność występowała między nieśmiałością a skalą niezadowolenia, strachu i towarzyskości, nieco mniejszą korelację odnotowano między nieśmiałością a skalą złości. Jednocześnie nie wykazano istotnego związku między nieśmiałością a skalą aktywności. Analiza porównawcza wyników międzygrupowych pozwoliła stwierdzić także większą tendencję u uczniów nieśmiałych do przewidywania niepowodzeń, co wpływało na większą tolerancję samotności w tej grupie.

Deskryptory TESE: osobowość, kompetencje społeczne, młodzież, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: personality, social competences, youth, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Kulik, A. i Szewczyk, L. (2003). Temperamentalne aspekty nieśmiałości u nastolatków. Roczniki Psychologiczne, 6, 59-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"