BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecięca wrażliwość na rymy (rozpoznawanie i ich tworzenie przez sześciolatki)
Data: grudzień 2007 – styczeń 2008
Badacz: Elżbieta Jaszczyszyn
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach finansowania ze środków na naukę w latach 2007-2009 jako projekt badawczy nr 106455733. Przedmiotem badania była umiejętność rozpoznawania i tworzenia rymów przez dzieci sześcioletnie. Zastosowano metodę testu (próba oceniająca umiejętność rozpoznawania rymów o charakterze słuchowym, próba oceniająca umiejętność rozpoznawania rymów o charakterze obrazkowym, lista 15 słów do pomiaru umiejętności tworzenia rymów) i sondażu diagnostycznego (wywiady z nauczycielami). Badaniem objęto 348 dzieci, w tym 166 dziewcząt i 182 chłopców o średniej wieku 6,6 roku, a także 16 nauczycieli, każdy z innej instytucji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że umiejętności rozpoznawania i tworzenia rymów nie zostały w pełni opanowane przez sześciolatki. Zgodnie z przyjętym za G. Krasowicz-Kupis (1999) kryterium opanowania umiejętności oceniono, że dzieci nie opanowały żadnej z tych umiejętności. Dzieci lepiej radziły sobie z rozpoznawaniem niż tworzeniem rymów, ponadto lepiej rozpoznawały rymy na podstawie próby obrazkowej niż słuchowej. Umiejętność rozpoznawania rymów rosła wraz z liczbą lat uczęszczania do przedszkola. Podobną zależność stwierdzono w przypadku umiejętności tworzenia rymów – dzieci uczęszczające do przedszkola trzeci i czwarty rok lepiej radziły sobie w tym zakresie od dzieci uczęszczających pierwszy lub drugi rok. Wyniki dzieci różniły się również w zależności od zastosowanej formy edukacji czytelniczej.

Deskryptory TESE: język, polski, edukacja przedszkolna, umiejętność czytania, rozwój dziecka
TESE descriptors: language, Polish, pre-primary education, , child development
Publikacje:
  • Jaszczyszyn, E. (2009). Dziecięca wrażliwość na rymy (rozpoznawanie i ich tworzenie przez sześciolatki). Edukacja, 3, 77-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"