Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach finansowania ze środków na naukę w latach 2007-2009 jako projekt badawczy nr 106455733. Przedmiotem badania była umiejętność rozpoznawania i tworzenia rymów przez dzieci sześcioletnie. Zastosowano metodę testu (próba oceniająca umiejętność rozpoznawania rymów o charakterze słuchowym, próba oceniająca umiejętność rozpoznawania rymów o charakterze obrazkowym, lista 15 słów do pomiaru umiejętności tworzenia rymów) i sondażu diagnostycznego (wywiady z nauczycielami). Badaniem objęto 348 dzieci, w tym 166 dziewcząt i 182 chłopców o średniej wieku 6,6 roku, a także 16 nauczycieli, każdy z innej instytucji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że umiejętności rozpoznawania i tworzenia rymów nie zostały w pełni opanowane przez sześciolatki. Zgodnie z przyjętym za G. Krasowicz-Kupis (1999) kryterium opanowania umiejętności oceniono, że dzieci nie opanowały żadnej z tych umiejętności. Dzieci lepiej radziły sobie z rozpoznawaniem niż tworzeniem rymów, ponadto lepiej rozpoznawały rymy na podstawie próby obrazkowej niż słuchowej. Umiejętność rozpoznawania rymów rosła wraz z liczbą lat uczęszczania do przedszkola. Podobną zależność stwierdzono w przypadku umiejętności tworzenia rymów – dzieci uczęszczające do przedszkola trzeci i czwarty rok lepiej radziły sobie w tym zakresie od dzieci uczęszczających pierwszy lub drugi rok. Wyniki dzieci różniły się również w zależności od zastosowanej formy edukacji czytelniczej. |