Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 260 gimnazjalistów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, w której pytano m.in. o powody świadomego opuszczania zajęć, złego samopoczucia w szkole i negacji szkolnej. Respondenci uczęszczali do czterech gimnazjów na terenie powiatów sandomierskiego i opatowskiego. 79 ankietowanych zadeklarowało się jako uczniowie wagarujący, w tym 46 chłopców i 33 dziewczęta. Wśród niewagarujących było 74 chłopców i 107 dziewcząt. 49 respondentów bardzo lubiło swoją szkołę, 161 lubiło ją trochę, 35 nie lubiło swojej szkoły, a 15 nie lubiło jej wcale. Wśród osób wagarujących tylko sześciu uczniów bardzo lubiło szkołę, 43 lubiło ją trochę, 20 nie lubiło jej, a 10 w ogóle jej nie lubiło. Natomiast wśród niewagarujących gimnazjalistów szkołę lubiło bardzo 43 ankietowanych, trochę – 118, nie lubiło szkoły 15, a wcale jej nie lubiło pięciu badanych. W probie uczniów niewagarujących 93 osoby czuły się w klasie bardzo dobrze, 79 – dobrze, a osiem – źle. Natomiast wśród wagarujących gimnazjalistów bardzo dobre samopoczucie w klasie deklarowało 32 uczniów, dobre 45 i złe – dwóch. 145 uczniów niewagarujących uznawało się za lubianych przez większość kolegów, 30 – przez całą grupę, pięć osób uważało, że nikt ich nie lubi. W grupie wagarujących 60 osób uważało się za lubianych przez większość kolegów, 13 – przez całą grupę, jeden gimnazjalista czuł się nielubiany, a jeden odrzucony i izolowany.
|