Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 250 licealistów z Sieniawy. 49% określiło się jako wierzący i praktykujący, 39% jako niewierzący, ale słabo praktykujący, 9% jako poszukujący, a 2% jako niewierzący. Rodzina była źródłem wzorów osobowych dla 37% ankietowanych, telewizja dla 25%, otoczenie dla 10%, Kościół dla 9%, Jan Paweł II dla 4%; po blisko 3% respondentów wymieniło w tym kontekście swoją matkę, Biblię oraz książki. 3% uczniów nie miało swoich wzorów osobowych. Do najważniejszych wartości wzorów osobowych respondenci zaliczyli: dobroć (20% wskazań), pomoc innym (12%), miłość (11%), uczciwość, szczerość i poczucie odpowiedzialności (po blisko 9% wskazań), mądrość i sprawiedliwość (po blisko 6%); prawdomówność, wyrozumiałość, szacunek, odwagę i wiarę wskazało po blisko 3% licealistów. Za źródło negatywnych wzorów osobowych uczniowie uznali telewizję (22% wskazań), osoby stosujące przemoc (10%), wybranych piosenkarzy i muzyków (9%), osoby nadużywające alkoholu, palące papierosy i zażywające narkotyki, a także prowadzące niemoralne życie (po blisko 8% wskazań). Ponad 50% respondentów zadeklarowało niezmienność swoich wzorów osobowych; autorytety 31% licealistów zmieniały się. Jezus Chrystus, święci i błogosławieni, św. Stanisław Kostka stanowili wzory osobowe dla blisko 13% respondentów, Jan Paweł II dla 11%, św. Maksymilian Kolbe dla 9%, Matka Boża dla 8%, apostołowie i Matka Teresa z Kalkuty dla 5%, błogosławiona Karolina Kózkówna i osoby wybitne – dla blisko 4% licealistów. |