Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła diagnoza orientacji temporalnych w środowisku pedagogicznym. Badaniem objęto 122 nauczycielki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, pracujące w publicznych szkołach podstawowych w Szczecinie. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej przejawianą orientacją temporalną wśród respondentek była orientacja prezentystyczno-futurystyczna (ponad 48% badanych). Nauczycielki z tej grupy charakteryzowała równowaga między tendencją do asymilowania korzystnych zmian i nowości a skłonnością do innowacji i podejmowania intensywnych działań w imię przyszłych stanów. Wśród respondentek kolejną grupę stanowiły osoby, które cechowała orientacja futurystyczna (niecałe 16%). Badane wykazywały wysoką motywację do działania oraz prezentowały skłonności do tworzenia wszystkiego na nowo. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się również, że ponad 12% ankietowanych przejawiało orientację prezentystyczną, tzn. wyróżniało się idealizacją teraźniejszości, okazywało przychylny stosunek do bieżących zmian; towarzyszyło im uczucie zadowolenia z siebie. Jednocześnie nie odnotowano wśród uczestników badania osób reprezentujących czysty typ orientacji retrospektywnej. |