BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacje teleologiczne nauczycieli
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Małgorzata Kunicka
Abstrakt:

Badanie objęło 122 nauczycielki, uczące w zintegrowanych publicznych szkołach podstawowych w Szczecinie. Podjęte badania miały ustalić typ nauczycielskiego nastawienia w odniesieniu do celów edukacyjnych. W efekcie udzielonych odpowiedzi okazało się, że większość nauczycielek zorientowana jest na zmianę (zwłaszcza na innowacyjność; ponad jedna czwarta badanych). Celem szczegółowym wpisującym się w tę kategorię była samodzielność; ten rodzaj odpowiedzi pojawiał się najczęściej. Do kolejnych celów szczegółowych można zaliczyć rzadziej pojawiające się kategorie, np.: samorozwój, kreatywność, umiejętność wyrażania własnych opinii. Ważnym aspektem badań była także weryfikacja dystansu formułowania celów edukacyjnych przez nauczycieli względem swoich podopiecznych (tu nauczycielki musiały uporządkować według kategorii istotności listę podanych odpowiedzi w skali 1-8). Okazało się, że do najważniejszych – zdaniem respondentek – odpowiedzi zaliczono cele bliskie (przede wszystkim nauczenie uczniów podstawowych umiejętności) oraz cele dalekie (głównie przygotowanie do życia w zmieniającym się społeczeństwie i do świadomych wyborów).

Deskryptory TESE: nauczyciel, cele kształcenia, cel dydaktyczny, edukacja, wychowanie dziecka
TESE descriptors: teacher, aims of education, teaching objective, education, child rearing
Publikacje:
  • Kunicka, M. (2005). Orientacje teleologiczne nauczycieli. Forum Oświatowe, 1, 71-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"