Abstrakt: |
Badanie objęło 122 nauczycielki, uczące w zintegrowanych publicznych szkołach podstawowych w Szczecinie. Podjęte badania miały ustalić typ nauczycielskiego nastawienia w odniesieniu do celów edukacyjnych. W efekcie udzielonych odpowiedzi okazało się, że większość nauczycielek zorientowana jest na zmianę (zwłaszcza na innowacyjność; ponad jedna czwarta badanych). Celem szczegółowym wpisującym się w tę kategorię była samodzielność; ten rodzaj odpowiedzi pojawiał się najczęściej. Do kolejnych celów szczegółowych można zaliczyć rzadziej pojawiające się kategorie, np.: samorozwój, kreatywność, umiejętność wyrażania własnych opinii. Ważnym aspektem badań była także weryfikacja dystansu formułowania celów edukacyjnych przez nauczycieli względem swoich podopiecznych (tu nauczycielki musiały uporządkować według kategorii istotności listę podanych odpowiedzi w skali 1-8). Okazało się, że do najważniejszych – zdaniem respondentek – odpowiedzi zaliczono cele bliskie (przede wszystkim nauczenie uczniów podstawowych umiejętności) oraz cele dalekie (głównie przygotowanie do życia w zmieniającym się społeczeństwie i do świadomych wyborów). |