BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hierarchia wartości młodzieży szkół licealnych katolickich i powszechnych
Data: kwiecień 2003
Badacz: Bartłomiej Skowroński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji m.in. następujących hipotez: H1) Hierarchia wartości licealistek ze szkół katolickich jest bardziej zbliżona do modelowej hierarchii wartości Maxa Schelera aniżeli hierarchia wartości licealistek ze szkół powszechnych. H2) W hierarchiach wartości licealistek z obu grup wartości moralne, jak również wartości prawdy są jednymi z najważniejszych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wartości Schelerowskich oraz autorską ankietę. Badaniem objęto dwie grupy licealistek liczące 100 osób (o doborze badanych decydowały: płeć, wiek oraz warunki środowiskowe). Pierwsza grupa dziewcząt uczęszczała do Liceum Ogólnokształcącego nr XXIV im. C.K. Norwida w Warszawie, druga – do Prywatnego Liceum s. Niepokalanek w Szymanowie oraz Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego w Warszawie. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono założenie, że hierarchia wartości uczennic ze szkół katolickich była bardziej zbliżona do modelowej hierarchii wartości Maxa Schelera niż system wartości dziewcząt ze szkół powszechnych. Na podstawie zgromadzonego materiału prawidłowa okazała się również hipoteza o wysokiej pozycji wartości moralnych oraz wartości prawdy w obu badanych grupach. Nie stwierdzono korelacji między rodzinnymi tradycjami religijnymi a podskalą Świętości Religijnej, między rodzinnymi tradycjami naukowymi a podskalą Wartości Prawdy, między rodzinnymi tradycjami niepodległościowymi a podskalą Świętości Świeckich, a także między rodzinnymi tradycjami społecznymi i politycznymi a podskalą Wartości Moralnych.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, szkoła powszechna, szkoła niepubliczna, płeć żeńska, postawa, szkoła średnia, zachowania, zachowania społeczne, młodzież, katolicyzm
TESE descriptors: civic values, comprehensive school, private school, female, attitude, secondary school, behaviour, social behaviour, youth, Catholicism
Publikacje:
  • Skowroński, B. (2005). Hierarchia wartości młodzieży szkół licealnych katolickich i powszechnych. Wychowanie na co Dzień, 9, 19-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"