Tytuł badania: |
Hierarchia wartości młodzieży szkół licealnych katolickich i powszechnych |
Data: |
kwiecień 2003 |
Badacz: |
Bartłomiej Skowroński |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji m.in. następujących hipotez: H1) Hierarchia wartości licealistek ze szkół katolickich jest bardziej zbliżona do modelowej hierarchii wartości Maxa Schelera aniżeli hierarchia wartości licealistek ze szkół powszechnych. H2) W hierarchiach wartości licealistek z obu grup wartości moralne, jak również wartości prawdy są jednymi z najważniejszych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wartości Schelerowskich oraz autorską ankietę. Badaniem objęto dwie grupy licealistek liczące 100 osób (o doborze badanych decydowały: płeć, wiek oraz warunki środowiskowe). Pierwsza grupa dziewcząt uczęszczała do Liceum Ogólnokształcącego nr XXIV im. C.K. Norwida w Warszawie, druga – do Prywatnego Liceum s. Niepokalanek w Szymanowie oraz Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego w Warszawie. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono założenie, że hierarchia wartości uczennic ze szkół katolickich była bardziej zbliżona do modelowej hierarchii wartości Maxa Schelera niż system wartości dziewcząt ze szkół powszechnych. Na podstawie zgromadzonego materiału prawidłowa okazała się również hipoteza o wysokiej pozycji wartości moralnych oraz wartości prawdy w obu badanych grupach. Nie stwierdzono korelacji między rodzinnymi tradycjami religijnymi a podskalą Świętości Religijnej, między rodzinnymi tradycjami naukowymi a podskalą Wartości Prawdy, między rodzinnymi tradycjami niepodległościowymi a podskalą Świętości Świeckich, a także między rodzinnymi tradycjami społecznymi i politycznymi a podskalą Wartości Moralnych. |
Deskryptory TESE: |
wartości obywatelskie, szkoła powszechna, szkoła niepubliczna, płeć żeńska, postawa, szkoła średnia, zachowania, zachowania społeczne, młodzież, katolicyzm |
TESE descriptors: |
civic values, comprehensive school, private school, female, attitude, secondary school, behaviour, social behaviour, youth, Catholicism |
Publikacje: |
- Skowroński, B. (2005). Hierarchia wartości młodzieży szkół licealnych katolickich i powszechnych. Wychowanie na co Dzień, 9, 19-22.
|