BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hierarchia wartości i plany życiowe dzieci z Zaolzia
Projekt badawczy:
  • Dzieci z Zaolzia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Barbara Grabowska, Tadeusz Lewowicki, Ewa Ogrodzka-Mazur, Alina Szczurek-Boruta, Janina Urban, Renata Wolarek
Abstrakt:

Badanie miało na celu opisanie hierarchii wartości i postaw życiowych wyznawanych przez dzieci z Zaolzia uczące się w szkołach z polskim językiem nauczania. Objęło ono w sumie 259 uczniów klas czwartych i ósmych z Czeskiego Cieszyna, Karwiny-Frysztadu, Karwiny-Nowe Miasto, Hawierzowa, Suchej Górnej, Cierlicka i Bogumina; z klas czwartych z Orłowej, Stonawy i Olbrachcic; z klas ósmych z Lutyni Dolnej. Analiza wyników wykazała, że do najczęściej wyznawanych przez zaolziańskie dzieci wartości należały: spokojne życie rodzinne (80% wskazań), wygodne życie bez problemów (66%), życie pełne przygód (ponad 50%), praca zawodowa (46% w klasie czwartej i 49% w klasie ósmej) oraz wykształcenie/zdobywanie wiedzy (ponad 39%). Na dalszych miejscach znalazły się sława i popularność, realizacja wartości moralnych, wysoki standard życia, wysokie stanowiska. Najniżej w hierarchii znalazły się etyka i działalność prospołeczna. Postawy te dość wyraźnie różniły się od postaw prezentowanych w tym samym czasie (koniec lat osiemdziesiątych) przez młodzież polską, u której zwiększyło się znaczenie wartości moralnych, uniwersalnych norm i humanistycznych ideałów. Pod względem wyznawanych wartości młodzież zaolziańska przypominała raczej młodzież polską z lat siedemdziesiątych i początku lat osiemdziesiątych z przewagą wartości związanych z życiem prywatnym. Dostrzegalne były zależności między preferowanymi przez badanych uczniów wartościami a miejscem zamieszkania: 1) wśród dzieci z miast średniej wielkości dominowały wartości związane z wygodnym życiem, częściej pojawiała się też chęć zdobycia sławy, piastowania wysokiego stanowiska i cieszenia się wysokim standardem życia; 2) dzieci wiejskie nieco wyżej ceniły wiedzę i wykształcenie, starsze dzieci wiejskie preferowały wartości materialne (choć młodsze dzieci wiejskie ceniły je mniej niż rówieśnicy z małych i średnich miast); 3) dzieci z małych miast i ze wsi ponad dwukrotnie częściej od dzieci z miast średnich wybierały życie pełne przygód. Istotny okazał się też wpływ płci – dziewczęta wyżej niż chłopcy ceniły wartości moralne, a chłopcy częściej preferowali wiedzę i wykształcenie, wysoki standard życia i piastowanie stanowisk kierowniczych. Jednak zarówno dziewczęta, jak i chłopcy, cenili życie rodzinne, życie wygodne i pełne przygód. Starsze dziewczęta stawiały życie pełne przygód na drugim miejscu za wartościami rodzinnymi, znacznie częściej wybierały też wartości związane z udziałem w kulturze (odwrotnie niż w grupie młodszej). Aspiracje badanych zgodne były z wyznawanymi przez nich wartościami – najczęściej były to aspiracje rodzinne (89% z klas czwartych i 92% z klas ósmych), przy czym słabiej objawiały się one wśród dzieci wiejskich niż miejskich. Dzieci z Zaolzia raczej wysoko oceniały swoje osiągnięcia szkolne i okazywały dużą wiarę w swoje możliwości w sferze nauki. Około 32% badanych z klas ósmych aspirowało do osiągnięcia wykształcenia wyższego (częściej dzieci ze średnich miast), a 15% planowało się uczyć w szkołach pomaturalnych. Aspiracje zawodowe związane były na ogół z pracą dającą wysokie zarobki, spokojną i niewymagającą większego zaangażowania, przy czym aspiracje te różnicowane były przez miejsce zamieszkania, wiek i płeć. Znaczna większość badanych deklarowała chęć dążenia do uczestnictwa w życiu publicznym (życie społeczno-polityczne i kultura), przy czym zauważalnie wyższe aspiracje w tej sferze miały dzieci wiejskie. Do osób znaczących dla dzieci zaolziańskich należeli przede wszystkim rodzice (dla młodszych uczniów bardziej ojciec, dla starszych – matka), następnie rodzeństwo. Stosunkowo rzadko wybierani byli nauczyciele, szczególnie przez dzieci starsze. Do najbardziej pożądanych zdaniem badanych cech ludzkich należały pracowitość, uczciwość i wesołość (dzieci młodsze) oraz uczciwość wesołość i pracowitość (dzieci starsze). Pomimo roli, jaką powinno spełniać uczęszczanie do szkoły z polskim językiem nauczania, duża część dzieci zadeklarowała, że w niewielkim stopniu zna problemy Polski (43% z klas czwartych i 26% z klas ósmych) lub że zna je w stopniu średnim (42% z klas czwartych i 62% z klas ósmych).

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, postawa, mniejszość językowa, język mniejszości narodowej, język nauczania, język ojczysty
TESE descriptors: civic values, attitude, language minority, minority language, teaching language, mother tongue
Publikacje:
  • Lewowicki, T. (red.). (1992). Hierarchia wartości i plany życiowe dzieci z Zaolzia: praca zbiorowa. Cieszyn: Uniwersytet Śląski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"