BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja wewnętrzna oraz stosunki międzyosobowe w rodzinach wychowujących dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Data: [2003]
Badacz: Agnieszka Żyta
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza sytuacji psychospołecznej rodzeństwa osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Dodatkowo zastosowano analizę dokumentów, obserwację, wywiad narracyjny oraz test Jaka jest wasza rodzina? autorstwa T.R. Lee. Próbę badawczą stanowiło 200 rodzin posiadających dzieci pełno- i niepełnosprawne, zamieszkujące północno-wschodnią, centralną oraz północną Polskę. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że około 40% matek i 43% ojców akceptowało swoje dzieci niepełnosprawne intelektualnie. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że zdaniem 79,2% pełnosprawnych dzieci ich rodzice bardzo dobrze traktują niepełnosprawne rodzeństwo (jako złe określiło relacje jedynie 2% dzieci). Ponadto odnotowano, że im lepiej rodzice traktują dziecko niepełnosprawne, tym lepszy jest stosunek rodzeństwa pełnosprawnego do niego. Dodatkowo okazało się, że 56,8% respondentów nie doświadczało wyróżniania niepełnosprawnego brata lub siostry przez rodziców, 24,8% dzieci dostrzegało takie zjawisko czasami, a 18,4% – stale. Jednocześnie zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami i deklaracjami okazało się, że 98,8% ankietowanych kochało swoje rodzeństwo niepełnosprawne intelektualnie.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, zachowania, postawa, osoby niepełnosprawne, upośledzenie
TESE descriptors: family, parents, interpersonal relations, parent-child relation, behaviour, attitude, people with disabilities, disability
Publikacje:
  • Żyta, A. (2004). Integracja wewnętrzna oraz stosunki międzyosobowe w rodzinach wychowujących dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wychowanie na co Dzień, 12, 13-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"