Abstrakt: |
Postawiono następujące pytania badawcze: czy i jakie różnice występują w procesie integracji dzieci pochodzących z rodzin uchodźczych; jak przebiega integracja dzieci z rodzin uchodźczych z rówieśnikami polskimi; czy plany i aspiracje dzieci pochodzących z rodzin uchodźczych sprzyjają integracji; w jakim stopniu dzieci z rodzin uchodźczych posługują się językiem polskim; czy różnice kulturowe między dziećmi sprzyjają integracji w środowisku szkolnym. W badaniu, oprócz analizy dokumentów pozyskanych z Urzędu ds. Cudzoziemców w Warszawie, wykorzystano także informacje z przeprowadzonej ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 65 dzieci, które aplikowały o nadanie statusu uchodźcy (głównie pochodziły one z Rosji, Czeczenii i Gruzji). Osoby te były się w wieku 9-16 lat (37 dziewcząt, 28 chłopców) i uczęszczały do szkoły podstawowej (klasy IV-VI). Dobór osób do badania był celowy; wzięto pod uwagę stopień znajomości języka polskiego zarówno w mowie, jak i w piśmie oraz pozyskanie zgody od opiekunów dziecka. W badaniu (technika wywiadu) wzięli udział także pracownicy – specjaliści w nadawaniu statusu uchodźcy, pracownicy socjalni z ośrodków dla uchodźców, a także mediatorzy kulturowi, którzy współpracowali z organizacjami pozarządowymi. Wyniki badania ankietowego potwierdziły bardzo dobrą znajomość języka polskiego u 29% badanych uczniów (dobry poziom zadeklarował średnio co piąty uczeń – 21%). Rozbieżności w badanym aspekcie ujawniła analiza materiałów zastanych oraz wypowiedzi pracowników Urzędu ds. Cudzoziemców. Wynika z nich, że bardzo dobry poziom znajomości języka polskiego u badanych uczniów oscyluje między 3-5%. Badanie potwierdziło, że 18% dzieci z rodzin uchodźczych uważa się za uczniów z trudnościami w nauce. Analiza materiałów zastanych wskazała na 55% uczniów z problemami szkolnymi. Uważa się, że jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy jest nauka języka polskiego. Badanie dowiodło, że dzieci z rodzin uchodźców nie mają większych oporów w nawiązywaniu relacji ze swoimi rówieśnikami. Do głównych zainteresowań badanych dzieci należą zajęcia o charakterze sportowym i tanecznym, pod warunkiem że są w głównej mierze powiązane z tradycjami narodowymi. |