Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza wpływu odmienności wynikającej z przynależności do subkultur młodzieżowych na sytuację szkolną uczniów. Badaniem objęto 190 uczniów uczęszczających do szkół średnich wszystkich typów zlokalizowanych w dużym mieście (w tym uczniów dwóch klas pierwszych technicznych, które składały się w całości z osób niepromowanych do klasy drugiej). W trakcie badania przyjęto podział na trzy grupy odmienności: małą, średnią oraz dużą. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać, że największa odmienność respondentów wiązała się z przynależnością do pewnej grupy (25%), ze stosowaniem używek (23%) oraz z aspiracjami życiowymi (22%). Do najczęściej wymienianych subkultur zaliczono dresiarzy (14,6%), skejtów (13,9%), szalikowców (13,1%) oraz technomanów (12,4%). Ponadto ankietowani wymieniali takie grupy jak rastafarianie (2,2%), hipisi (2,9%), hip-hopowcy czy blokersi (3,6%). Okazało się, że uczniowie charakteryzujący się małą odmiennością (26% ogółu) cztery razy rzadziej deklarowali przynależność do subkultur młodzieżowych w porównaniu z rówieśnikami o dużej odmienności (15% ogółu). Odnotowano również, że we wszystkich przedziałach odmienności występowało stosowanie używek. Potwierdzono także wpływ przynależności do subkultur na sytuację szkolną uczniów (zgodnie z uzyskanym materiałem osoby osiągające średnie powyżej 4,0 znaleźli się prawie w całości w grupie o małej odmienności, natomiast osoby ze średnią 2,0–2,9 stanowiły 68,97% grupy uczniów o dużej odmienności). |