BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odmienność a niepowodzenia szkolne
Data: 2001 – 2002
Badacz: Anna Karpińska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza wpływu odmienności wynikającej z przynależności do subkultur młodzieżowych na sytuację szkolną uczniów. Badaniem objęto 190 uczniów uczęszczających do szkół średnich wszystkich typów zlokalizowanych w dużym mieście (w tym uczniów dwóch klas pierwszych technicznych, które składały się w całości z osób niepromowanych do klasy drugiej). W trakcie badania przyjęto podział na trzy grupy odmienności: małą, średnią oraz dużą. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać, że największa odmienność respondentów wiązała się z przynależnością do pewnej grupy (25%), ze stosowaniem używek (23%) oraz z aspiracjami życiowymi (22%). Do najczęściej wymienianych subkultur zaliczono dresiarzy (14,6%), skejtów (13,9%), szalikowców (13,1%) oraz technomanów (12,4%). Ponadto ankietowani wymieniali takie grupy jak rastafarianie (2,2%), hipisi (2,9%), hip-hopowcy czy blokersi (3,6%). Okazało się, że uczniowie charakteryzujący się małą odmiennością (26% ogółu) cztery razy rzadziej deklarowali przynależność do subkultur młodzieżowych w porównaniu z rówieśnikami o dużej odmienności (15% ogółu). Odnotowano również, że we wszystkich przedziałach odmienności występowało stosowanie używek. Potwierdzono także wpływ przynależności do subkultur na sytuację szkolną uczniów (zgodnie z uzyskanym materiałem osoby osiągające średnie powyżej 4,0 znaleźli się prawie w całości w grupie o małej odmienności, natomiast osoby ze średnią 2,0–2,9 stanowiły 68,97% grupy uczniów o dużej odmienności).

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa, efekt uczenia się, postępy w nauce, niepowodzenie szkolne
TESE descriptors: pupil, secondary school, youth, behaviour, social behaviour, attitude, learning outcome, study progress, school failure
Publikacje:
  • Karpińska, A. (2003). Odmienność a niepowodzenia szkolne. Wychowanie na co Dzień, 6, 3-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"