Abstrakt: |
Badanie miało charakter wstępny, jego celem zaś była ocena funkcjonowania uniwersyteckich biur karier w Polsce oraz ich wpływu na aktywizację studentów i absolwentów. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. Odmienne kwestionariusze skierowano do pracowników ABK, osób odwiedzających ABK, samorządów i stowarzyszeń studenckich oraz pracodawców. Badaniem objęto łącznie 145 osób, w tym dziewięć osób kierujących ABK, 21 pracowników ABK, 83 studentów i absolwentów, 14 przedstawicieli samorządów i stowarzyszeń studenckich oraz 18 pracodawców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że osobami bezpośrednio nadzorującymi pracę ABK są prorektorzy. Akademickie biura karier są samodzielnymi jednostkami, dysponującymi pomieszczeniami biurowymi oraz sprzętem elektronicznym w postaci komputerów (średnio sześcioma), drukarek (średnio 2-3) oraz dostępu do internetu. Uniwersytety rocznie przeznaczały na funkcjonowanie ABK 110 tys. zł ze środków własnych. Pracownikami biur były najczęściej osoby młode z wyższym wykształceniem i w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego. Pracowników etatowych wspomagali również stażyści, wolontariusze i praktykanci. Mimo to pracownicy wskazywali na braki kadrowe, szczególnie w zakresie doradców zawodowych, pośredników pracy i psychologów. Do najczęściej wskazywanych czynników, które podniosłyby motywację pracowników ABK, należało podniesienie wynagrodzenia. W ABK udzielano usług w postaci indywidualnych i grupowych porad zawodowych, informacji o zawodach, rynku pracy itp., pośrednictwa pracy oraz organizowania kursów i szkoleń z zakresu aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów. Samoocena studentów w zakresie umiejętności z obszaru przygotowania do rynku pracy i przygotowania zawodowego okazała się niska, co potwierdziły oceny pracowników biur karier. Pracodawcy i przedstawiciele samorządów studenckich bardzo pozytywnie ocenili współpracę z ABK. Pracownicy biur oraz przedstawiciele samorządów i pracodawcy dostrzegali sens i potrzebę podejmowania działań na rzecz studentów oraz postrzegali działalność ABK jako zwiększającą szanse studentów na zdobycie pracy. Najbardziej sceptyczni okazali się studenci i absolwenci. |