BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Akademickie Biura Karier – badania wstępne
Data: [2007]
Badacz: Henryk Bednarczyk, Mirosław Żurek
Abstrakt:

Badanie miało charakter wstępny, jego celem zaś była ocena funkcjonowania uniwersyteckich biur karier w Polsce oraz ich wpływu na aktywizację studentów i absolwentów. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. Odmienne kwestionariusze skierowano do pracowników ABK, osób odwiedzających ABK, samorządów i stowarzyszeń studenckich oraz pracodawców. Badaniem objęto łącznie 145 osób, w tym dziewięć osób kierujących ABK, 21 pracowników ABK, 83 studentów i absolwentów, 14 przedstawicieli samorządów i stowarzyszeń studenckich oraz 18 pracodawców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że osobami bezpośrednio nadzorującymi pracę ABK są prorektorzy. Akademickie biura karier są samodzielnymi jednostkami, dysponującymi pomieszczeniami biurowymi oraz sprzętem elektronicznym w postaci komputerów (średnio sześcioma), drukarek (średnio 2-3) oraz dostępu do internetu. Uniwersytety rocznie przeznaczały na funkcjonowanie ABK 110 tys. zł ze środków własnych. Pracownikami biur były najczęściej osoby młode z wyższym wykształceniem i w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego. Pracowników etatowych wspomagali również stażyści, wolontariusze i praktykanci. Mimo to pracownicy wskazywali na braki kadrowe, szczególnie w zakresie doradców zawodowych, pośredników pracy i psychologów. Do najczęściej wskazywanych czynników, które podniosłyby motywację pracowników ABK, należało podniesienie wynagrodzenia. W ABK udzielano usług w postaci indywidualnych i grupowych porad zawodowych, informacji o zawodach, rynku pracy itp., pośrednictwa pracy oraz organizowania kursów i szkoleń z zakresu aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów. Samoocena studentów w zakresie umiejętności z obszaru przygotowania do rynku pracy i przygotowania zawodowego okazała się niska, co potwierdziły oceny pracowników biur karier. Pracodawcy i przedstawiciele samorządów studenckich bardzo pozytywnie ocenili współpracę z ABK. Pracownicy biur oraz przedstawiciele samorządów i pracodawcy dostrzegali sens i potrzebę podejmowania działań na rzecz studentów oraz postrzegali działalność ABK jako zwiększającą szanse studentów na zdobycie pracy. Najbardziej sceptyczni okazali się studenci i absolwenci.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, szkolnictwo wyższe, uniwersytet, student, absolwent szkoły wyższej, pracodawca, kariera zawodowa
TESE descriptors: higher education, higher education, universty, student, graduate, employer, career
Publikacje:
  • Żurek, M. i Bednarczyk, H. (2007). Akademickie Biura Karier – badania wstępne. Edukacja, 3, 38-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"