Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę stanu usług akademickich biur karier. Badaniem objęto 42 biura funkcjonujące w różnego rodzaju polskich uczelniach. W badaniu zastosowano analizę dokumentacji prowadzonej przez wybrane ABK oraz ankietę skierowaną do 377 studentów, 80 pracowników ABK, 86 przedstawicieli samorządów i organizacji studenckich oraz 86 pracodawców. Wyniki badania pozwoliły określić zakres usług oferowanych studentom przez biura karier: udzielanie indywidualnych i/lub grupowych porad zawodowych, które mają na celu ułatwienie wyboru zawodu, zmianę kwalifikacji oraz podjęcie lub zmianę zatrudnienia; udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, o kursach, stażach, stypendiach, praktykach zawodowych i zagranicznych, studiach podyplomowych itp.; pośrednictwo pracy dla studentów i absolwentów poszukujących pracy oraz dla pracodawców; organizowanie kursów i szkoleń z zakresu aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów. 53% pracowników biur karier było silnie przekonanych, a 46% raczej przekonanych o przydatności wymienionych wyżej usług pod kątem zwiększenia szans na znalezienie dobrej pracy przez studentów i absolwentów. Jeszcze większy optymizm wyrazili przedstawiciele samorządów studenckich – 59% oceniło usługi ABK bardzo pozytywnie, a 37% pozytywnie. Podobne odsetki uzyskano w przypadku odpowiedzi pracodawców, wśród których 58% twierdziło, że usługi ABK zdecydowanie pomagają studentom i absolwentom w znalezieniu pracy, a 34% – że raczej pomagają. 8% pracodawców nie umiało ocenić przydatności usług biur karier. Największy sceptycyzm wyrazili studenci i absolwenci – 22% uważało, że ABK zdecydowanie pomaga w znalezieniu pracy. 31% stwierdziło, że raczej pomaga. 24% zaznaczyło odpowiedź: raczej nie, a 3%: zdecydowanie nie. 20% studentów i absolwentów nie umiało dokonać oceny przydatności usług świadczonych przez biura karier. |