Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu kompetencji przestrzennych wśród nauczycielek przedszkolnych. Weryfikacji poddano założenie, że wychowawcy posiadający kompetencje przestrzenne świadomie tworzą warunki sprzyjające rozwojowi dziecka. Badaniem objęto 112 nauczycielek przedszkolnych, zatrudnionych w placówkach publicznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, wywiadu oraz obserwacji. Według ponad 3/5 respondentek ściany w pomieszczeniach, w których przebywają dzieci, powinny być kolorowe i ozdobione różnorodnymi dekoracjami. Jednocześnie wykazano, że badane przeważnie nie zmieniały dekoracji w sali, a jedynie je modyfikowały, dodając kolejne elementy. Co czwarta nauczycielka preferowała stonowane tło z reprodukcjami i wytworami dziecięcymi. Zdaniem tej grupy ankietowanych motywy dekoracyjne powinny być uzależnione od aktualnej pory roku, realizowanego obszaru zagadnień oraz potrzeb dzieci. Według połowy ankietowanych miejsce nauczycielki (biurko) powinno być wyraźnie oddzielone od miejsca dla dzieci (stoliki, dywan). Dodatkowo zaobserwowano, że ponad trzecia część badanych ograniczała korzystanie przez dzieci z wszystkich zabawek (np. poprzez ulokowanie ich na górnych półkach). Respondentki najczęściej tłumaczyły powyższe ograniczenia cenami zabawek, chęcią ochrony przed szybkim zniszczeniem, a także celami „wychowawczymi” (korzystanie z niedostępnych na co dzień zabawek miało być formą nagrody za dobre zachowanie). Na podstawie analizy zgromadzonego materiału stwierdzono wśród większości badanych niski poziom kompetencji przestrzennych. |