BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje przestrzenne nauczycieli przedszkola w świetle badań empirycznych
Data: [2001]
Badacz: Małgorzata Falkiewicz-Szult
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu kompetencji przestrzennych wśród nauczycielek przedszkolnych. Weryfikacji poddano założenie, że wychowawcy posiadający kompetencje przestrzenne świadomie tworzą warunki sprzyjające rozwojowi dziecka. Badaniem objęto 112 nauczycielek przedszkolnych, zatrudnionych w placówkach publicznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, wywiadu oraz obserwacji. Według ponad 3/5 respondentek ściany w pomieszczeniach, w których przebywają dzieci, powinny być kolorowe i ozdobione różnorodnymi dekoracjami. Jednocześnie wykazano, że badane przeważnie nie zmieniały dekoracji w sali, a jedynie je modyfikowały, dodając kolejne elementy. Co czwarta nauczycielka preferowała stonowane tło z reprodukcjami i wytworami dziecięcymi. Zdaniem tej grupy ankietowanych motywy dekoracyjne powinny być uzależnione od aktualnej pory roku, realizowanego obszaru zagadnień oraz potrzeb dzieci. Według połowy ankietowanych miejsce nauczycielki (biurko) powinno być wyraźnie oddzielone od miejsca dla dzieci (stoliki, dywan). Dodatkowo zaobserwowano, że ponad trzecia część badanych ograniczała korzystanie przez dzieci z wszystkich zabawek (np. poprzez ulokowanie ich na górnych półkach). Respondentki najczęściej tłumaczyły powyższe ograniczenia cenami zabawek, chęcią ochrony przed szybkim zniszczeniem, a także celami „wychowawczymi” (korzystanie z niedostępnych na co dzień zabawek miało być formą nagrody za dobre zachowanie). Na podstawie analizy zgromadzonego materiału stwierdzono wśród większości badanych niski poziom kompetencji przestrzennych.

Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, kompetencje, organizacja, nauczyciel, edukacja przedszkolna, warunki kształcenia
TESE descriptors: pre-primary institution, competence, organisation, teacher, pre-primary education, learning context
Publikacje:
  • Falkiewicz-Szult, M. (2002). Kompetencje przestrzenne nauczycieli przedszkola w świetle badań empirycznych. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 25-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"