BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adaptacja szkolna siedmiolatków
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Dorota Klus-Stańska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był proces przystosowania się społeczno-osobowego dzieci siedmioletnich do szkoły. Objęto nim 184 dzieci z kilkunastu miejscowości różnej wielkości (wieś, małe i średnie miasta) z północno-wschodniej części Polski. Analizie poddano aktywność dzieci w trzech sytuacjach lekcyjnych: 1) praca ucznia ściśle kierowana wyjaśnieniami i modelami (np. kopiowanie liter, wyrazów i zdań); 2) praca swobodniej kierowana wyjaśnieniami (np. porządkowanie rozsypanych liter, sylab czy wyrazów); 3) praca wzbudzana (np. animowanie swobodnych wypowiedzi uczniów na zadany temat). Rejestrowano przy tym cztery kategorie zachowań dzieci: 1) praca indywidualna; 2) praca z komunikacją (porównywanie swojej pracy z pracą sąsiada itp.); 3) komunikacja związana z pracą (wymiana spojrzeń, uśmiechów itp.); 4) brak pracy i komunikacji w trzech podkategoriach – niepokój, nieobecność psychiczna, beztroska. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najbardziej jednolity model aktywności dzieci na lekcjach obejmował dzieci miejskie, w tym szczególnie dziewczęta. Natomiast w środowisku wiejskim pojawiło się większe rozproszenie stylu pracy (w jednej klasie znajdowały się dzieci od najpilniej pracujących po uczestniczące w pracy bardzo rzadko). Wysokiej jednolitości modeli aktywności towarzyszyła przewaga zachowań w postaci pracy indywidualnej i pracy z komunikacją nad pozostałymi zachowaniami. Pomimo różnic środowiskowych stwierdzono wysokie średnie wyników wśród dzieci, co oznaczało częste podejmowanie powierzonych im zadań. Wszystkie dzieci charakteryzowały się również podobnymi modelami komunikacji związanej z pracą (szczególnie dzieci miejskie). Chłopcy ze szkół wiejskich celowali w komunikacji niezwiązanej z pracą, natomiast najrzadziej rozpraszały się komunikacją dziewczęta, zwłaszcza miejskie. Wskaźniki komunikacji były na tyle niskie, że nie zmieniały najczęściej przebiegu lekcji. Zachowania niezwiązane z pracą ani komunikacją były częściej podejmowane przez dzieci wiejskie niż miejskie. Natomiast niepokój towarzyszący pracy (np. obgryzanie paznokci) występował częściej wśród dzieci miejskich. U dzieci wiejskich z kolei można było zaobserwować zdecydowaną przewagę nieobecności psychicznej nad innymi rodzajami zachowań. Powyższe zagadnienia omówiono również ze względu na rolę rodziny oraz czynników biopsychicznych, a także w kontekście relacji interpersonalnych w klasie oraz opinii samych dzieci.

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, primary school, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Klus-Stańska, D. (2004). Adaptacja szkolna siedmiolatków. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"