BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczyny nieobecności uczniów na lekcjach (na przykładzie Liceum Ekonomicznego dla Młodzieży Fundacji ODK w Policach)
Data: [2000]
Badacz: Małgorzata Startek
Abstrakt:

Celem badania była analiza zjawiska niskiej frekwencji wśród osób uczęszczających do Liceum Ekonomicznego dla Młodzieży Fundacji Ośrodka Doskonalenia Kadr w Policach. Badaniem objęto 175 uczniów oraz 138 rodziców, których poproszono o wypełnienie autorskiej ankiety. Dodatkowo przeprowadzono wywiad z nauczycielami-wychowawcami. Wśród respondentów większość stanowili uczniowie, którzy nie zostali przyjęci do szkół publicznych oraz wychowujący się w rodzinach o niskim poziomie wykształcenia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 70% nieobecności było obiektywnie uzasadnionych. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że najczęściej podawanymi przyczynami opuszczenia zajęć były strach przed otrzymaniem złej oceny (20,4%), choroba/problemy zdrowotne (18,25%), brak zadania domowego (10,3%), odczuwanie nudy na lekcjach (9,2%) oraz brak przygotowania do zajęć z powodu innych przedmiotów (9%). W dalszej kolejności uczniowie wskazywali na przyczyny uwarunkowane lenistwem i lekceważeniem obowiązków (bo mi się nie chce – 7,5%, bo lubię długo spać – 5,2%, bo koledzy uciekają – 5%, bo była ładna pogoda – 4%, bo nie lubię nauczyciela – około 6%). Badana młodzież przyznała również, że najczęściej opuszcza zajęcia samotnie (bez towarzystwa kolegów/koleżanek) i że są to przede wszystkim zajęcia pierwsze lub ostatnie w ich planie. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się również, że rodzice 40% uczniów zawsze usprawiedliwiali ich nieobecności. Respondenci zapytani o czynniki, które wpłynęłyby na regularne uczęszczanie do szkoły, wymienili: ciekawsze lekcje (52 wskazania), mniej stresujące zajęcia (14), mniejszy rygor, mniej pytania, wyrozumiałość nauczycieli (11). W dalszej kolejności wskazywano także m.in.: życzliwych, miłych nauczycieli, pomoc nauczycieli, surowe konsekwencje z powodu wagarów, wzywanie rodziców do szkoły, kary w postaci nagan, usunięcie ze szkoły niektórych uczniów.

Deskryptory TESE: postawa, postawa wobec szkoły, zachowania, zachowania społeczne, trudności w nauce, uczeń, absencja, frekwencja, szkoła średnia
TESE descriptors: attitude, attitude towards school, behaviour, social behaviour, learning difficulty, pupil, absenteeism, attendance, secondary school
Publikacje:
  • Startek, M. (2001). Przyczyny nieobecności uczniów na lekcjach (na przykładzie Liceum Ekonomicznego dla Młodzieży Fundacji ODK w Policach). Wychowanie na co Dzień, 1-2, 17-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"