Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu sprawdzenia, jaki jest zakres niedostosowania społecznego uczniów w gimnazjum oraz jakie czynniki powodują niedostosowanie społeczne młodzieży wiejskiej. Próbę badawczą stanowiło 209 uczniów uczęszczających do 10 oddziałów klas I-III. Do zebrania materiału zastosowano kwestionariusz Zgadnij, kto w Twojej klasie? (skala nieprzystosowania społecznego zawierająca dwie grupy pytań, którym przyporządkowano cechy pozytywne oraz negatywne), obserwację oraz analizę dokumentów. W wyniku przeprowadzonego badania wyłoniono grupę niedostosowanych uczniów, która składała się z 17 osób (8,13% wszystkich uczestników badania). Analiza zgromadzonego materiału wykazała, że największe problemy z przystosowaniem respondenci mieli w rodzinie, między rówieśnikami oraz w szkole. Okazało się, że 11 spośród wyróżnionych uczniów (64,70%) uzyskało wysokie wyniki w pierwszej podskali, co mogło świadczyć o nieprawidłowych stosunkach wewnątrzrodzinnych. Jednocześnie ustalono, że odsetek osób mogących mieć problemy w nawiązywaniu i utrzymywaniu więzi z kolegami wynosił 70,58%. Dodatkowo zwrócono uwagę na wysokie wyniki 12 respondentów w czwartej podskali, które sygnalizowały trudności w społecznym adaptowaniu się jednostki. Wśród czynników mogących powodować niedostosowanie uczniów wyróżniono strukturę rodziny, wykształcenie rodziców, liczbę dzieci w badanych rodzinach, warunki mieszkaniowe oraz warunki bytowe. |