BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Koncepcje zarządzania strategicznego w organizacjach nie nastawionych na zysk
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Joanna Korpus
Abstrakt:

Szukano odpowiedzi m.in. na następujące pytania badawcze: Czy uczelnie mają sformułowaną wizję i misję strategiczną? Czy uczelnie uwzględniają oczekiwania interesariuszy w wizji i misji strategicznej? W jaki sposób uczelnie formułują strategie? W procesie zamierzonym czy wyłaniającym się? Spodziewano się, że zarządzanie strategiczne w polskich uczelniach wyższych jest niewystarczająco rozwinięte. Założono również, że poziom zaawansowania zarządzania strategicznego jest wyższych na uczelniach ekonomicznych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI; rozmowy odbyły się w ośmiu polskich uczelniach publicznych z osobami (rektorami, prorektorami do spraw rozwoju) mogącymi decydować o sprawach strategii w badanych jednostkach. Na podstawie rozmów stwierdzono, że wszystkie uczelnie posiadają mniej lub bardziej rozwiniętą wizję rozwoju, która znajduje odzwierciedlenie w większości opracowanych misji strategicznych. W misjach tych wyodrębniono następujące elementy: przyszła pozycja i rola w otoczeniu (element ten znajdował się w misjach trzech uczelni), cele, ambicje i kierunki rozwoju organizacji (trzy uczelnie), domena działania i model organizacji (sześć uczelni), cechy wyróżniające daną organizację na tle innych (trzy uczelnie) oraz posłannictwo (pięć uczelni). Respondenci wymieniali ograniczenia w opracowywaniu i wdrażaniu strategii rozwoju uczelni, w tym: kadencyjność władz uczelni, zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym, zmiany finansowania szkolnictwa publicznego oraz brak zagwarantowanego podstawowego źródła dochodu. Na podstawie wywiadów wywnioskowano, że większość uczelni tworzy swoje strategie jako rodzaj kombinacji strategii zamierzonej i wyłaniającej się. Zauważono także, że żadna uczelnia podczas opracowywania strategii nie korzystała z usług firm doradczych czy ekspertów zewnętrznych.

Autorskie słowa kluczowe: publiczne szkoły wyższe, zarządzanie strategiczne, poziom zaawansowania zarządzania strategicznego
Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, strategia, planowanie, studia wyższe, zarządzanie
TESE descriptors: higher education, policy, planning, higher education course, management
Publikacje:
  • Korpus, J. (2010). Poziom zaawansowania zarządzania strategicznego w polskich uczelniach publicznych w świetle badań pilotażowych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1-2, 60-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"