BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ czytelnictwa na zasób słownictwa uczniów klasy trzeciej
Data: [2000]
Badacz: Bernadetta Smagacz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu czytelnictwo indywidualne pod kierunkiem nauczycieli, rodziców ma wpływ na zasób i strukturę słownictwa uczniów klasy trzeciej? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz wywiadu z nauczycielem badanych uczniów Czytelnictwo mojego ucznia, kwestionariusz wywiadu z rodzicami uczniów klasy trzeciej Czytelnictwo mojego dziecka, analizę dokumentów, test cichego czytania ze zrozumieniem oraz test słownikowy dla uczniów klasy trzeciej. Próbę stanowiło 97 dzieci, które uczęszczały do czwartej klasy w pięciu szkołach podstawowych w województwie podkarpackim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że istotny wpływ na poziom zasobu słownikowego ma wyjaśnianie przez rodziców niezrozumiałych słów z tekstów czytanych przez ich dzieci. Odnotowano również, że im częściej rodzice rozmawiali z dziećmi o tekście przeczytanym cicho, tym bogatszy był słownik dziecka. Dodatkowo zaobserwowano wpływ liczby książek w domu na zasób słownictwa uczniów (40 dzieci posiadało w biblioteczce domowej mniej niż pięć książek). Bardzo wysoki poziom zasobu słownictwa uzyskał tylko jeden uczeń, poziom wysoki – czterech uczniów, poziom średni – 26, niski – 43, a bardzo niski – 23. Okazało się, że najlepiej przyswojone przez dzieci słownictwo dotyczyło działu pierwszego – Dziecko w domu i w szkole, natomiast najsłabiej opanowano słownictwo z działu X – Pojęcia z zakresu plastyki, techniki i muzyki.

Deskryptory TESE: umiejętność czytania, polski, czytanie, kompetencje językowe, uczeń, szkoła podstawowa, język, biblioteka
TESE descriptors: , Polish, reading, language skills, pupil, primary school, language, library
Publikacje:
  • Smagacz, B. (2001). Wpływ czytelnictwa na zasób słownictwa uczniów klasy trzeciej. Wychowanie na co Dzień, 9, 11-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"