Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu czytelnictwo indywidualne pod kierunkiem nauczycieli, rodziców ma wpływ na zasób i strukturę słownictwa uczniów klasy trzeciej? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz wywiadu z nauczycielem badanych uczniów Czytelnictwo mojego ucznia, kwestionariusz wywiadu z rodzicami uczniów klasy trzeciej Czytelnictwo mojego dziecka, analizę dokumentów, test cichego czytania ze zrozumieniem oraz test słownikowy dla uczniów klasy trzeciej. Próbę stanowiło 97 dzieci, które uczęszczały do czwartej klasy w pięciu szkołach podstawowych w województwie podkarpackim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że istotny wpływ na poziom zasobu słownikowego ma wyjaśnianie przez rodziców niezrozumiałych słów z tekstów czytanych przez ich dzieci. Odnotowano również, że im częściej rodzice rozmawiali z dziećmi o tekście przeczytanym cicho, tym bogatszy był słownik dziecka. Dodatkowo zaobserwowano wpływ liczby książek w domu na zasób słownictwa uczniów (40 dzieci posiadało w biblioteczce domowej mniej niż pięć książek). Bardzo wysoki poziom zasobu słownictwa uzyskał tylko jeden uczeń, poziom wysoki – czterech uczniów, poziom średni – 26, niski – 43, a bardzo niski – 23. Okazało się, że najlepiej przyswojone przez dzieci słownictwo dotyczyło działu pierwszego – Dziecko w domu i w szkole, natomiast najsłabiej opanowano słownictwo z działu X – Pojęcia z zakresu plastyki, techniki i muzyki. |