BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ czytelności tekstów edukacyjnych na efektywność nauczania w warunkach szkolnych
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Jan Iluk
Abstrakt:

Celem badania było oszacowanie stopnia czytelności tekstów wybranych podręczników do historii, biologii i geografii oraz zweryfikowanie ich skuteczności edukacyjnej w warunkach szkolnych. Badaniem eksperymentalnym objęto łącznie ponad 50 uczniów, w tym: pierwszym eksperymentem – 16 uczniów klasy trzeciej gimnazjum (osiem osób w grupie kontrolnej i osiem osób w grupie eksperymentalnej); eksperymentem drugim – 15 uczniów klasy pierwszej liceum (osiem osób w grupie kontrolnej i siedem osób w grupie kontrolnej); eksperymentem trzecim – 20 uczniów klasy piątej szkoły podstawowej (10 osób w grupie kontrolnej i 10 osób w grupie eksperymentalnej); eksperymentem czwartym – uczniów 12. klasy niemieckiego gimnazjum w Trewirze. We wszystkich eksperymentach podczas wspólnych zajęć grupa kontrolna pracowała z oryginalnym tekstem podręcznikowym, a grupa eksperymentalna z wersją zmodyfikowaną (zoptymalizowaną) o tej samej treści informacyjnej. Teksty te różniły się od siebie wskaźnikiem trudności terminologicznej i składniowej. Uczniów objęto następnie testem sprawdzającym materiał omawiany w tekstach. Wykonano dwa pomiary – na zakończenie lekcji oraz po tygodniu po przeprowadzeniu eksperymentu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że praca uczniów z tekstem dostosowanym pod względem terminologicznym i składniowym do możliwości apercepcyjnych uczniów przynosiła znacznie lepsze rezultaty pod względem efektów uczenia się na każdym etapie edukacyjnym. Z kolei zastosowanie tekstu o podwyższonych parametrach terminologicznych i składniowych powodowało spadek efektywności czytania. Sugerowało to zasadność stosowania metod statystycznych do parametryzowania i skalowania poziomu trudności terminologicznej i składniowej tekstów jako kryterium szacowania poprawności metodycznej podręcznika.

Deskryptory TESE: podręcznik, historia, biologia, geografia, efekt uczenia się, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia
TESE descriptors: textbook, history, biology, geography, learning outcome, primary school, lower secondary, secondary school
Publikacje:
  • Iluk, J. (2012). Wpływ czytelności tekstów edukacyjnych na efektywność nauczania w warunkach szkolnych. Kształcenie Językowe, 10(20), 73-89.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"