BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wrażliwość empatyczna dzieci z przedszkolnych oddziałów integracyjnych
Data: [2000]
Badacz: Ewa Koza
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy ogólnego poziomu wrażliwości empatycznej u dzieci uczęszczających na zajęcia do oddziałów integracyjnych. W badaniu wzięło udział 93 dzieci, które kończyły edukację przedszkolną w oddziałach integracyjnych (jedną trzecią respondentów stanowiły osoby z niepełnosprawnością, w tym 30% dzieci opóźnionych pod względem rozwoju psychoruchowego oraz po blisko 13% dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, opóźnionych pod względem rozwoju mowy oraz z zespołem Downa; w grupie znajdowały się także osoby z autyzmem, padaczką, niedosłuchem, wodogłowiem, retinopatią oraz upośledzeniem w stopniu umiarkowanym). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Świadomości Interpersonalnej (TSI) autorstwa H. Borke. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dzieci zdrowe znacznie trafniej identyfikowały wszystkie podstawowe reakcje emocjonalne niż dzieci niepełnosprawne. Na podstawie uzyskanych wyników TSI odnotowano, że największe różnice dotyczyły rozpoznawania uczucia radości. Odsetek poprawnych odpowiedzi wśród zdrowych dzieci wynosił 96%, natomiast wśród niepełnosprawnych – 74%. Podobne wyniki uzyskano pod względem rozpoznawania smutku (odpowiednio: 80% i 57%). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać także wysokie zróżnicowanie wśród dzieci niepełnosprawnych pod względem umiejętności rozpoznawania i rozumienia uczuć innych ludzi. Zaobserwowano, że najmniej problemów z odczytaniem emocji miały dzieci o opóźnionym rozwoju mowy (respondenci z tej grupy rozpoznali radość i smutek w 88%, strach – w 63%, złość – w 50%). Największe kłopoty w wykonaniu testowych zadań miały dzieci z padaczką, autyzmem oraz retinopatią.

Deskryptory TESE: dziecko, edukacja przedszkolna, rozumienie, rozumowanie, wychowanie dziecka, kształcenie integracyjne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: child, pre-primary education, comprehension, reasoning, child rearing, inclusive education, social competences
Publikacje:
  • Koza, E. (2001). Wrażliwość empatyczna dzieci z przedszkolnych oddziałów integracyjnych. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 35-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"